Laivayhtiö Viking Linella on ollut suuri urakka karille ajaneen matkustajalaiva Amorellan matkatavaroiden ja henkilöautojen palautuksissa.
Laivalla oli onnettomuuspäivänä 207 matkustajaa ja 74 miehistön jäsentä. Tavarat ja autot purettiin aluksi Tukholmaan, Turkuun ja Ahvenanmaalle. Alus ei suinkaan ollut täynnä: laivaan mahtuisi kaikkiaan lähes 2 500 matkustajaa.
Kuormanpurku hoitui mittavasta työstä huolimatta kahdessa päivässä, kertoo Viking Linen viestintäjäjohtaja Johanna Boijer-Svahnström. Hänen mukaansa mahdollisista korvauksista ja muista järjestelyistä on sovittu jokaisen matkustajan kanssa yksitellen.
Matkustajia oli luonnollisestikin monilta eri paikkakunnilta.
– Oli melkoinen rumba. Onneksi meillä on Ahvenanmaalla hyvä ja avulias maahenkilökunta, joka osallistui tähän työhön iltamyöhään, Boijer-Svahnström kertoo sähköpostivastauksessaan MTV Uutisille.
Lue myös: MTV seuraa: Viking Amorella -alus ajoi eilen karille – vauriot pääasiassa laivan rungossa
Otkes selvittää onnettomuuden syytä
Yhtiön mukaan Amorellan telakointi on tähän asti mennyt suunnitelmien mukaan ilman yllättäviä käänteitä.
– Laivalla oli etukäteen suunniteltu telakointi tammikuussa, teemme nyt myös tämän ”normaali telakoinnin” samalla. Se vie hiukan aikaa. Viimeistään marraskuun keskivaiheessa laivan pitäisi olla valmista. Meillä ei ole mikään kiire. Sisaralus Gabriella korvaa Amorellan Turun reitillä tällä hetkellä. Gabriellan normaaliliikenne Helsinki–Tukholma-reitillä on ollut keskeytetty maaliskuusta asti, viestintäjohtaja kertoo.
Lue myös: Karille Ahvenanmaalla ajaneessa Amorellassa laajoja sähkövaurioita, kertoo Ålandstidningen
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kertoi MTV:lle viime viikon lopulla, että varsinaista uutta tiedotettavaa Amorellan tutkinnan etenemisestä ei toistaiseksi ole.
Otkes käy edelleen läpi laivan kulkureitistä ja ohjauksesta kertovien järjestelmien tutkintaa, jotta vauriot aiheuttanut kohta saadaan mahdollisimman tarkasti selvitettyä. Aluksen "eräänlainen musta laatikko", voyage data recorded eli VDR tallentaa sekä komentosiltakeskustelut että aluksen parametrit. Tiedoista saadaan selville tarkalleen, miten alusta on ohjattu ja miten sen koneita on käytetty.
Amorella ajoi karille sunnuntaina 20. syyskuuta kello 12.35. Laiva oli matkalla Turusta Tukholmaan, kun se sai toistaiseksi tuntemattomasta syystä pohjakosketuksen puolen päivän jälkeen Långnäsin eteläpuolella lähellä Maarianhaminaa Suomen aluevesillä, Apteekkarinväyläksi nimetyllä reitillä.
Alukseen pääsi vettä useista kohdista. Laiva hinattiin korjaustelakalle Naantaliin.