Jääkiekon KHL on julkaissut selvityksen sarjan alkukauden yleisömääristä. Jokerien kotiotteluiden heikko suosio aiheuttaa ihmetystä myös liigan toimistolla.
Pääkuvan videolla Tulosruudun kuvaa Jokerien edellisestä ottelusta torstailta.
Jokerit on aloittanut KHL-kauden menestyksekkäästi kaukalon puolella, mutta tämä ei ole näkynyt kotihallin lehtereillä. Jokerien kymmentä kotiottelua on seurannut keskimäärin 8 386 katsojaa, mikä on roima pudotus viime kauteen.
LUE MYÖS: Kommentti: Ihan sama kuka omistaa – Jokerit on ajanut itsensä täysin miinaan
Tätä hämmästellään myös KHL:n tuoreessa selvityksessä.
– Jokerien tilanne on yllättävä. Siitä lähtien kun helsinkiläisjoukkue liittyi KHL:ään, se on ollut yksi liigan yleisövetonauloista. Nyt se on kuitenkin menettänyt keskimäärin 1 473 katsojaa ottelua kohden.
– Voimme vain ihmetellä, mikä tämän taustalla on, sillä Lauri Marjamäen johtama joukkue on kolmantena länsilohkossa. Toivottavasti suomalaisfanit löytävät sankoin joukoin Hartwall Arenalle, yhdelle liigan parhaista näyttämöistä, kasvattamaan täyttöastetta, sillä nykyinen 62,8 prosenttia on pettymys, selvityksessä todetaan.
LUE MYÖS: Missä yleisö? Jokerit teki nolon ennätyksen
Jokerit on menettänyt katsojia määrällisesti toiseksi eniten ja prosentuaalisesti kolmanneksi eniten koko liigassa. Määrällisesti eniten silmäpareja on menettänyt Avangard Omsk, mutta se pelaa kotiottelunsa lähes 3 000 kilometrin päässä kotipesästään ja vieläpä selvästi pienemmässä hallissa.
Käytännössä Jokerit pitää siis kyseisen tilaston pohjapaikkaa.
Dinamo Riika kiinnostaa
Huolimatta Omskin tilanteesta, yleisesti ottaen kauden alku on ollut yleisömäärien osalta KHL-historian toiseksi paras. Otteluissa on ollut keskimäärin 6 238 katsojaa, mikä jää vain 25 katsojan päähän kauden 2014-15 ennätyksestä.
Eniten katsojakeskiarvoaan on kasvattanut uudelle, paljon suuremmalle areenalle siirtynyt TsSKA Moskova. Sen katsojamäärä on yli tuplaantunut, mutta hallista on silti jäänyt kolmasosa täyttämättä.
Latvialainen Dinamo Riika on käytännössä ollut alkukauden ykköstuote, sillä sen katsojakeskiarvo on noussut lähes 2 000 katsojalla, yhteensä 40 prosenttia.
Aiheesta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.