Formula ykkösiin alkukaudella tuotu sääntö kypärien visiirikalvojen heittämisestä radalle on mennyt jälleen uusiksi, kertoo saksalainen Speedweek.
Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti ennen maaliskuun Australian GP:tä, että tällä kaudella kuskit eivät saa enää heittää irrotettuja visiirikalvoja radalle, koska ne voivat kulkeutua autojen ilmanohjaimiin ja jarruihin aiheuttaen teknisiä vikoja.
Säännön käyttöönottoa lykättiin aluksi kaksi viikkoa sitten ajettuun Espanjan F1-kisaan ja sen jälkeen uudelleen Monacoon. Keskiviikkona McLaren-kuski Fernando Alonso kertoi, että jatkossa kuskin on pudotettava irtokalvo ohjaamoon, mielellään tungettava takapuolensa alle.
Speedweekin mukaan tämä on aiheuttanut uuden huolenaiheen. FIA:n kokouksessa nostettiin esiin kysymys, mitä tapahtuu, jos autossa syttyy tulipalo ja kuskin jalkatilassa on muoviliuskoja? Kilpailujohtaja Charlie Whiting myönsi, ettei ollut ajatellut tätä asiaa ja näin sääntö vedettiin jälleen takaisin.
Nykyisen määräyksen mukaan kuskit saavat taas heittää kalvoja radalle, mutta vain maksimissaan kaksi kappaletta per kisa.