Pienet perhefarmarit ovat jääneet katumaastureiden jalkoihin.
Renault Clio on valmistajansa myydyin malli, ja samalla kokoluokkansa suosituin auto Euroopassa. Suomessakin hyvin kaupaksi käyneestä Cliosta on nyt esitelty viides sukupolvi. Edeltävää mallia on meillä myyty vuodesta 2013 lähtien 9000 kappaletta.
Uutuus on taas kerran parempi painos edellisestä, mutta jotakin on menetetty: Clio Sport Tourer eli farmari jää mallistosta pois.
– Farmari on ollut Suomessa tärkeä, sen osuus on ollut 40 prosenttia myynnistä, sanoo Renaultia ja Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Servicesin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen.
– Capturista haetaan nyt korvaavaa tuotetta. Myyntimäärissä nykyinen taso on lähtökohtana, sanoo Vuorinen.
Captur on Renaultin B-segmentin katumaasturi, jonka uusinta versiota vilautetaan syyskuussa Frankfurtin automessuilla.
Pienehköt farmarit ovatkin yksi toisensa jälkeen poistuneet autonvalmistajien valikoimasta. Clion poistumisen jälkeen jäljellä ei liene muita kuin Škoda Fabia Combi.
Renaultin tapaan monet autonvalmistajat tarjoavat B-segmentin farmarin sijaan saman kokoluokan SUV-korista autoa.
Viisiovisessakin lisää tilaa
Toisaalta pienehköt perheautot ovat kasvaneet kokoa, tai ovat ainakin esimerkiksi uusien alustaratkaisujen ansiosta entistä väljempiä sisältä. Kasvun myötä B-segmentin autot saattavat kiinnostaa myös niitä, jotka ovat aiemmin ajaneet pykälää suuremmilla, C-segmentin viisiovisilla perheautoilla.
Uusi Renault Clio on ulkomitoiltaan saman kokoinen kuin väistyvä malli, itseasiassa 12 milliä lyhyempi. Siitä huolimatta tavaratila on kasvanut 330 litrasta 391 litraan. Vertailun vuoksi: Clion farmarissa sitä on ollut 443 litraa.
Tavaratilan aukko on nyt selkeästi neliskanttinen, mikä helpottaa lastaamista. Nostokorkeus on kasvanut, mitä Renaultilla perustellaan paremmalla kolariturvallisuudella.
Sisätilat on muutenkin suunniteltu täysin uusiksi niin, että esimerkiksi takajalkatilaa on saatu lisättyä 2,6 senttiä, samaten säilytyslokeroissa on entistä enemmän tilavuutta.
Vaikka uusi Clio on kovasti väistyvän mallin näköinen, on kaikki koripellit pantu uusiksi. Renaultin tekemän selvityksen mukaan Clion tärkein ostoperuste onkin ollut auton muotoilu.
Autossa on uusi perusrakenne ja myös moottorit on päivitetty. Moottorien tehot ovat 75 ja 100 hevosvoimaa, myöhemmin tulossa on 130-hevosvoimainen moottori. Clion myötä Renault lanseeraa myös uuden tietoviihdejärjestelmän.
Clion uudistuminen jatkuu ensi vuoden puolella, sillä silloin tulossa on hybridi. Auton akusto latautuu ajon aikana, eli sitä ei tarvitse erikseen ladata. Hybriditekniikan luvataan pudottavan kaupunkikulutusta jopa 40 prosenttia.
Tällä hetkellä hinnoista on julkistettu vasta 100-hevosvoimaisen Zen- ja Intense-varustetason autojen hinnat, jotka ovat 16 990 ja 18 390 euroa.