Kela saa normalisoitua toimeentulotukihakemus ruuhkansa huhtikuuhun mennessä, kertoo pääjohtaja Elli Aaltonen tiedotustilaisuudessa.
Perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelan hoidettavaksi vuoden alusta, minkä seurauksena asiakaspalvelu ja hakemusten käsittely ruuhkautuivat.
Ongelman ratkaisemiseksi Kelassa on Aaltosen mukaan tehty runsaasti ylitöitä erityisesti iltaisin, minkä lisäksi on tehty viikonlopputöitä sekä niin sanottuja ruuhkanpurkupäiviä, jolloin koko Suomen Kela priorisoi perustoimeentulotuen ratkaisusuman purkua.
Kela on myös rekrytoinut uutta henkilöstöä niin, että tähän mennessä uutta henkilöstöä on rekrytoitu tai rekrytointi on kesken 300 hengen osalta. Rekrytoinnit ovat pääasiassa määräaikaisia.
Aaltonen kertoo, että tällä hetkellä ratkaisut hakemuksiin tulevat nykyään keskimäärin 7,9 päivässä, kun takuuaika on seitsemän arkipäivää. Valtaosa hakemuksissa tulee hänen mukaansa ajallaan, ja ylimenevistä suurin osa on yhdestä kahteen päivää yliajalla. Hän muistuttaa että tähän aikaan lasketaan vain päivät, joina asia on Kelan ratkaisussa. Esimerkiksi erilaisten liitteiden ja vastaavien vajaiden taustatietojen täydentäminen hakemuksen yhteyteen ei kuulu laskuaikaan mukaan.
Kela korvaa taloudellisen haitan
Aaltonen myöntää, että tilanne voi olla monille vaikea.
– Osalla on tietysti hätä. Jollakulla voi olla suuri hätälääkkeistä tai ruuasta.
Hän kertookin, että jos ihmisellä on tämänkaltainen hätä, hänet voidaan Kelassa ottaa jonon ohi maksusitoumuskäsittelyyn, jossa henkilö saa maksusitoumukset näiden tarpeiden ratkaisemiseen.
Aaltonen myös kertoo Kelan korvaavan menestykset, että jos ihmiselle on koitunut tuen myöhästymisestä taloudellista haittaa. Tällöin haitta on kuitenkin voitava selvästi osoittaa Kelan syyksi.