Kiinan älypuhelinmarkkinoilla tilanteet muuttuvat nopeasti. Todisteena tästä esimerkiksi aiemmasta superkasvajasta Xiaomista Oppo ja Vivo ovat jo menneet ohi – ja perässä tulee nyt ahnas haastaja, LeEco.
LeEcon reilu viikko sitten julkistettu LeEco Le Pro 3 -puhelin tuli nyt myyntiin ja loppu saman tien. Puhelimesta tehtiin 3,5 miljoonaa kiinnostuksesta kertonutta ennakkovarausta ja tarjolla olleet 500 000 puhelinta myytiin loppuun vain 15 sekunnissa, kertoo muun muassa hieman ironisesti pahan kilpailijan nimeä kantava Xiaomi Today -sivusto.
Mikä LeEco Le Pro 3:ssa kiinnostaa?
Todella hyvät teknikset ominaisuudet suhteessa hintaan.
5,5 tuuman näytöllä varustetun Le Pro 3:n sisuksista löytyy Qualcommin Snapdragon 821 -järjestelmäpiiri sekä jopa 6 gigatavua RAM-muistia. Akullakin on kokoa mittavat 4 070 milliampeerituntia ja mukana on myös esimerkiksi 16 megapikselin taka- ja 8 megapikselin etukamera, stereokaiuttimet ja sormenjälkitunnistin. Puhelin perustuu Androidin 6.0.1 Marshmallow -käyttöjärjestelmän pohjalle. Kaikki tämä on pakattu 7,5 millimetriä paksuun, metallirakenteiseen puhelimeen, josta ei myöskään enää löydy perinteistä kuulokeliitäntää.
Edullisimmillaan 4 gigatavun RAM-muistilla ja 32 gigatavun tallennusmuistilla Le Pro 3:n hinta Kiinassa on vain 1 799 juania eli reilut 240 euroa. Hinta on erittäin edullinen, sillä tunnetummat valmistajat myyvät vastaavan tason teknisillä ominaisuuksilla puhelimia tuplasti tai kolminkertaisestikin tyyriimpään hintaan.
LeEcontausta on "Kiinan Netflixissä" LeTV:ssä, josta se on nyt lähtenyt laajentumaan monille muillekin alueille. LeEco on nykyisin mukana esimerkiksi jo myös sähköautojen kehityksessä useammallakin eri tavalla, itse sekä tekemiensä sijoitusten kautta. LeEcon kunnianhimo kaikilla saroilla on korkealla: se muun muassa osti yhdysvaltalaisen televisiomerkki Vizion juuri kahdella miljardilla dollarilla. Taustalla on ajatus viihteen tarjoamisesta eri ”tuuttien” kautta – myös Le Pro 3 -puhelinta myydään Kiinassa yhdessä LeTV-palvelun kanssa.