MTV3:n F1-toimitus listaa tällä kaudella jokaisen GP:n onnistumiset ja epäonnistumiset. Nyt vuorossa ovat Kiinan GP:n topit ja flopit.
1. Lewis Hamilton
Kiinan GP:n ajosuoritus kuuluu varmasti Hamiltonin F1-uran kolmen parhaan voiton joukkoon. Hamilton osoitti myös saaneensa hieman malttia. Aiemmin hän olisi rynninyt aggressiivisesti Vettelin ohi heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, mutta nyt hän malttoi hieman odottaa ja livahti lopulta Vettelin edelle sellaisessa paikassa, jossa kukaan ei edes odottanut ohitusta. Myös Hamiltonin ohitus Buttonista oli mestarillinen suoritus.
2. Mark Webber
18. lähtöruudusta kolmanneksi noussut Webber ajoi Hamiltonin tavoin yhden uransa parhaista kisoista häviten vain 2,3 sekuntia paalupaikalta lähteneelle tallikaverilleen. Eikä Webberin Kers-laite edes toiminut.
3. Vettelin jääminen toiseksi
Ei mitään Vetteliä vastaan, mutta neljän peräkkäisen paalupaikan ja neljän voiton jälkeen oli todella virkistävää, kun Vettel jäi toiseksi. Kauden MM-taisto heräsi taas uudelleen eloon.
4. Ohittamista helpottavat sääntömuutokset
Toimii! Kiinan GP:n perusteella ohittaminen on helpottunut juuri oikean verran. Ohittaminen ei edelleenkään ole helppoa, mutta kovan taistelun myötä se on nyt mahdollista.
5. Nico Rosberg
Rosberg ajoi jopa paremmin kuin mihin Mercedes-auton suorituskyvyn pitäisi riittää yltämällä aika-ajossa neljänneksi ja kisassa kärkipaikalle, mutta sitten iski ehkä kilpa-autoilun noloin ongelma, eli bensa alkoi loppua.
1. Fernando Alonso
Alonso valittaa jokaisessa haastattelussa, ettei Ferrari-auton vauhti riitä voittotaistoon, mutta Kiinassa se väite ei pitänyt paikkaansa. Felipe Massa nimittäin ohitti ennen ensimmäisiä varikkokäyntejä Lewis Hamiltonin, joten ainakin Massan käsissä Ferrarilla olisi taisteltu voitosta, jos vain taktiikka olisi osunut oikeaan. Alonso jäi toisen kerran peräkkäin kisassa Massan taakse.
2. Lotuksen testikuskisekoilu
Team Lotuksella tuntuu olevan liikaa testi- ja varakuljettajia riveissään, sillä tallin sisälläkään ei pysytä mukana siinä, kuka nousee ohjaamoon harjoituksissa. Talli tiedotti aluksi, että Luiz Razia ja Davide Valsecchi ajaisivat perjantain ensimmäisen harjoituksen Kiinassa, mutta Heikki Kovalainen ilmoitti kuitenkin, ettei hän luovuta paikkaansa.
Tallipäällikkö Tony Fernandes hämmensi kuskisoppaa entisestään, kun hän intialaislehden haastattelussa piti avoimena mahdollisuutta Karun Chandhokin nostamisesta kilpakuljettajaksi lokakuun lopussa ajettavassa kaikkien aikojen ensimmäisessä Intian GP:ssä. Tämä on toivottavasti pelkkää pr-puhetta, jolla kerätään Lotukselle intialaiskannattajia ja nostatetaan intialaisten innostusta omaa F1-kisaa kohtaan, mutta se antaa signaalia sekavasta kuljettajatilanteesta.
Kovalainen on onneksi osoittanut, ettei hyväksy omaan asemaansa minkäänlaista heikennystä, joten Chandhok ei ota autoa ainakaan Heikiltä. Tallin johtohenkilöiden pitäisi nyt lopettaa varakuskeilla spekuloiminen ja antaa kisakuskeille täysi työrauha.
3. Vettelin taktiikka
Kun katsoo Webberin vauhtia kolmen varikkokäynnin taktiikalla, niin Vettelin olisi pitänyt helposti pystyä ajamaan paalulta voittoon. Kahden pysähdyksen taktiikan takia Vettel joutui kuitenkin ajamaan renkaitaan säästellen, mikä oli selvästikin väärä ratkaisu.
4. Toro Rosson kisasuoritus
Hienosti onnistunut aika-ajo (Alguersuari 7:s ja Buemi 9:s) loi kovat odotukset kisaan, joka meni kuitenkin ihan metsään. Alguersuarilta irtosi pyörä ja Buemi hiipui 14:nneksi.
5. Nick Heidfeld
Heidfeldin tulokset ovat aikamoista vuoristorataa. Tämän kauden aika-ajosijoitukset: 18:s, 6:s, 16:s ja kisasijoitukset 12:s, 3:s ja 12:s. Tällä kertaa oltiin taas siellä pohjalla.
Kuljettajien topit & flopit saldo kaudella 2011: Sebastian Vettel +9 Lewis Hamilton +7 Sergio Perez +5 Mark Webber +4 Heikki Kovalainen +3 Vitali Petrov +3 Nick Heidfeld +1 Paul di Resta +1 Kamui Kobayashi +1 Nico Rosberg +1 Karun Chandhok -3 Rubens Barrichello -4 Fernando Alonso -5