Kimi Räikkösen lohkaisuista haikukirjan toimittanut Ferrarin sponsori Philip Morris suunnittelee jatkoa suurta kiinnostusta herättäneelle hankkeelleen.
Kirjaidean takana ollut Philip Morrisin viestintävastaava Patricia Klaric vieraili viikonloppuna C Moren F1-lähetyksessä kertomassa, mistä idea Räikkösen runokirjaan tuli.
Kyseessä on sponsorikampanja Mission Winnow’n oheistuote, joka esiteltiin Japanin GP-viikonloppuna järjestetyssä tilaisuudessa.
– Suoraan sanottuna kirja oikeastaan kirjoitti itse itsensä. Winnow tarkoittaa kaiken liiallisen karsimista, ja me mietimme välittömästi Kimiä ja kuinka tehdä kunniaa jollekin, joka ei tosiaan sano mitään tarpeetonta, Klaric kertoo C Morelle.
– Aloin käydä läpi joitain hänen haastatteluitaan, videoita ja fanien suosikkisitaatteja. Minun piti ehkä tehdä jotain rivien uudelleenjärjestelyä, mutta haikut olivat jo valmiina – niitä piti vain kutsua sellaisiksi.
Kirja riemastutti Räikkösen faneja, sillä monet vähäpuheisen kuskin lyhyistäkin vastauksista muuttuivat haikumuodossa suuriksi viisauksiksi.
– Yksi suosikeistani on se, jossa hän kuvaili Singaporen rataa. Hänen vastauksensa oli, että se on jostain kohdista kapea ja jostain leveä, riippuu siitä, missä olet. Ajattelin, että tuossahan se vastaus on, Klaric hymyilee.
Runokirjaa tehtiin vain 1 500 kappaletta jaettavaksi pr-tilaisuuksien yhteydessä, mutta lukuisten kyselyiden takia sitä saattaa jatkossa saada muualtakin.
– Voin sanoa, että meidän sosiaalisen median tililtämme voi lukea, mitä tälle kirjalle on seuraavaksi luvassa. Haluamme jatkaa Kimin juhlistamista, joten pysykää linjoilla, niin meillä on teille uutisia aika pian, Klaric lupailee.
Kari Hotakaisen kirjoittama kirja Tuntematon Kimi Räikkönen julkaistiin Suzukan viikonlopun yhteydessä japaninkielisenä käännöksenä. C Moren F1-toimittaja Mervi Kallio sai version käsiinsä varikolla ja esittelee myös sitä jutun videolla.