Kimi Räikkösen hylkäyksestä erikoisia tietoja: ylitys minimaalinen – tallikaverin identtinen etusiipi kelpasi

7.10244565
Kimi Räikkösen etusiipi aiheutti Alfa Romeon mekaanikoille päänvaivaa ennen sunnuntain kisaa.xpbimages.com
Julkaistu 29.04.2019 11:02
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Alfa Romeon tallipomo Frederic Vasseur ei ymmärrä, miten Kimi Räikkösen etusiiven tarkastus johti aika-ajon hylkäämiseen, mutta Antonio Giovinazzin täysin vastaava osa ylitti Kansainvälisen autoliiton FIA:n asettaman raja-arvon.

LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä yllättävä paljastus: Alfa Romeo tiesi laittoman etusiiven ongelmista, muttei tehnyt asialle mitään

Räikkönen pudotettiin Azerbaidzhanin F1-kisassa joukon perälle, kun FIA totesi suomalaisen etusiiven sääntöjen vastaiseksi. Etusiipi saa taipua 60 kilon painon alla vain 5,5 millimetriä. Räikkönen kertoi itse kisan jälkeen, että Alfa Romeo oli huomannut ongelmia etusiivessään jo edellisessä kisassa Kiinassa, muttei ollut ehtinyt suunnittelemaan uutta etusiipeä Azerbaidzhaniin tultaessa.

Tallipomo Frederic Vasseur kertoo lisää yksityiskohtia FIA:n toiminnasta. Tiimin molempien autojen etusiivet oli tutkittu, mutta vain toisessa oli havaittu äärimmäisen pieni ylitys taipuvuudessa.

– Saimme sunnuntaiaamuna tiedon, että Kimin auton siivessä oli jokin vikana. Osat ovat identtiset Räikkösen ja Giovinazzin autoissa. Silti Antonion kohdalla kaikki oli kunnossa, Vasseur kummastelee Speedweekille.

– Olimme marginaalisesti sallittujen arvojen yläpuolella, mutta siitä ei ollut apua: rangaistus oli tulossa tavalla tai toisella, hän jatkaa.

Alfa Romeon mukaan Räikkösen siipi taipui 0,5 millimetriä liikaa, mikä johtui Räikkösen mukaan pelkästä osan käytöstä. Talli oli korjannut Kiinassa vaurioitunutta siipeä, koska uuden valmistamiseen ei ollut aikaa. Tällaista käännettä ei kukaan osannut odottaa.

– Ne viisi millimetriä eivät taatusti tehneet autostani nopeampaa, mutta säännöt ovat sääntöjä, ja jos jokainen pitäytyy niissä, niin minä pystyn elämään niiden kanssa, Räikkönen kommentoi.

Tuoreimmat aiheesta

F1