Seitsemän paalupaikkaa, kymmenen osakilpailuvoittoa ja liki maailmanmestaruus Kimi Räikköselle. McLarenin kausi 2005 oli tilastojen valossa menestys, mutta suomalaisen tallikaverin Juan Pablo Montoyan mukaan MP4-20-auto oli täysi susi syntyessään.
Montoya siirtyi McLarenille brittikilpailija Williamsilta juuri vuonna 2005 ja oli tottunut erittäin hyvin käyttäytyvään autoon, joka ei kuitenkaan ollut riittävän nopea. Kolumbialaisen ensitesti McLarenilla osoittautui täydeksi fiaskoksi.
– Ensimmäisellä kerralla, kun ajoin McLarenia, tein installaatiokierroksen ja sanoin sisään tullessani jätkille, että minusta autossa on jokin rikki, Montoya muistelee F1.comin Beyond the Grid -podcastissa.
– Kun käänsin, jokin tuntui olevan rikki auton peräpäässä. He tutkivat sitä tunnin ja totesivat, että se on kunnossa. Auto vain kulki niin.
Kamala auto, jolla Kimi voitti jo keväällä
Montoya pyrki omien sanojensa mukaan pitämään antamansa palautteensa asiallisena, sillä auton haukkuminen pataluhaksi ei veisi yhteistä projektia millään tavalla eteenpäin.
– En ollut kovinkaan avoin sen suhteen, kuinka paljon minulla oli ongelmia ajaa sitä autoa. Ja kuinka paljon vihasin sitä autoa, Montoya tunnustaa lähes 14 vuotta myöhemmin.
– Auto oli todella kamala, ja silti voitit kisoja. Mietin, että miten tuo tapahtui. Minusta ei vain ollut kovin kunnioittavaa sanoa ääneen, että auto tuntui aivan paskalta, hän lisää.
Kaikilla ei kuitenkaan kestänyt yhtä kauan tottua vikuriauton saloihin. MP4-20 saavutti ajettavuusongelmien valossa ällistyttäviä tuloksia. Myös tallissa jo useamman vuoden ajanut Räikkönen sai kauteen 2005 heikon alun, mutta juhli jo keväällä paalupaikkaa Imolassa sekä voittoja Barcelonassa ja Monacossa.
Sitä ennen autolla oli vaikeuksia yltää edes kymmenen parhaan joukkoon aika-ajoissa. Samaan aikaan Fernando Alonso juhli kolmea perättäistä voittoa ja aloitti Renault'n marssin kohti mestaruutta.
Williamsin balanssilla MP4-20 olisi ollut ylivertainen auto
Alkukaudesta loukkaantumisen takia kaksi kisaa väliin jättänyt Montoyakin alkoi vähitellen päästä sinuiksi ajokkinsa kanssa ja tykitti loppukaudesta paalupaikat Monzassa ja Spassa sekä sitä ennen kesällä avausvoittonsa Silverstonessa.
Räikkönen puolestaan loihti kisan nopeimman kierroksen peräti kymmenen kertaa kauden aikana ja voitti seitsemän osakilpailua. Loppukaudesta McLaren juhli voittoa kuudessa kisassa peräjälkeen, mutta mestaruus livahti vahvan alkukauden ajaneelle Alonsolle 21 pisteen turvin.
– Jos meillä olisi ollut Williamsin auton balanssi siinä autossa, niin olisit voittanut kahdella kierroksella. Teit sekunnin Williamsia nopeampia kierroksia ja auto kulki kuin olisit kymmenyksen perässä, Montoya vertaa.
Ironista kyllä, MP4-20 valittiin kauden jälkeen Autosport-lehden valinnoissa Vuoden rata-autoksi. Kimi Räikkösestä puolestaan leivottiin Vuoden rata-autoilija.