Kimi Räikkönen saa kiittää F1-urastaan paljon Peter Sauberia, joka antoi tulevalle tähtikuskille ensimmäisen sopimuksen kuninkuusluokkaan kaudelle 2001.
Pääkuvan videolla C Moren asiantuntijan Toni Vilanderin ajatuksia Räikkösen ja Leclercin sopimusuutisista.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Räikkösen F1-uran alkutahdit lyötiin 18 vuotta sitten, syyskuussa Mugellon radalla. Melko tuntematon suomalaiskuski sai tuolloin näyttöpaikan Sauberin F1-testeissä managerinsa David Robertsonin suostuttelun seurauksena.
LUE MYÖS: Kommentti: Onkohan tämä edes Kimi Räikkösen mielessä? Sauber-sopimuksessa muhii hieno perintö
Tallin perustaja Peter Sauber muisteli testisopimusta ESPN:lle muutama vuosi sitten tehdyssä haastattelussa.
– En ollut tavannut David Robertsonia ennen tuota. Sanotaan niin, että David oli loistava myyntimies, Sauber muistelee jo edesmennyttä manageria.
– Meillä ei ollut rahaa, ja normaalisti nuorten kuskien testit tehtiin kolmessa päivässä kuudella kuljettajalla niin, että kuskit maksoivat tallille. Mutta Robertson sanoi, että tämä kaveri on todella erityinen, ja että hän tarvitsee auton kolmeksi päiväksi. Ja he eivät tietysti maksaneet mitään. En edelleenkään ymmärrä, miksi tein sen päätöksen, Sauber jatkaa.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tallipomo kuitenkin havaitsi heti Räikkösessä jotain erityistä.
– Hänen elehdintänsä oli niin liikkumatonta ja hänestä huokui täydellinen keskittyminen. Tuntui, että jos hän kävelee sinua kohti, hän kävelee lävitsesi. Ajattelin, että tämä kaveri on outo.
Red Bull halusi Bernoldin
Räikkösen testisuoritukset eivät vakuuttaneet välittömästi, sillä Kimillä oli vaikeuksia pitää pää suorassa kovien g-voimien puristuksessa. Mutta kun autoon iskettiin uudet renkaat ja pienempi bensalasti, jälki oli loistavaa.
– Emme sanoneet, että uusista renkaista ja pienemmästä polttoainelastista saa kahden sekunnin edun kierrosta kohden. Ensimmäisellä kierroksella hän oli sekunnin nopeampi. Toisella kierroksella taas sekunti pois. Se oli todella vaikuttavaa. Lensin kotiin yhdessä Willyn (Sauberin tekniikkapomo Rampf) ja päätimme tehdä sopimuksen hänen kanssaan, Sauber kertaa.
LUE MYÖS: Toni Vilander perkaa Räikkösen Sauber-siirron: "Tässä muhii hyvä setti"
Peter Sauberin piti kuitenkin ylittää vielä yksi este ennen Räikkösen kiinnittämistä talliin. Sauberin sponsorina toimi tuolloin Red Bull, ja energiajuomayhtiö halusi kuskipaikalle Enrique Bernoldin.
Kulisseissa Bernoldin puolesta puhui varsinkin Red Bullin neuvonantajana edelleen toimiva Helmut Marko. Tämä oli varma, että Rampf oli sabotoinut Bernoldin testejä, ja valitti tilanteesta jatkuvasti Red Bull -pomo Dietrich Mateschitzille.
– Marko veti ikävää roolia, todella ikävää. Mateschitz uskoi kaiken, mitä hänelle kerrottiin, mutta onneksi minulla oli hyvä suhde Dietrichiin, Sauber sanoo.
Sauber voitti väännön, Räikkönen debytoi Sauber-autossa Australiassa 2001 ja ajoi heti kuudenneksi. Tähti oli syttynyt. Brasilialainen Bernoldi ajoi F1-sarjassa kaksi kautta Arrowsilla saavuttamatta ainuttakaan MM-pistettä.
Peter Sauber, 74, jätti autourheilun heinäkuussa 2016, kun Sauberin omistaja vaihtui ja puheenjohtajaksi tuli Pascal Picci.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.