Alfa Romeon italialaiskuski Antonio Giovinazzi kertoo suoraan ottavansa mallia tallikaverinsa Kimi Räikkösen tekemisestä F1-auton ratissa. Hänen mukaansa opin omaksuminen on alkanut jo näkyä radalla.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen tee se itse -meininki ällistyttää Alfa-pomoa – suomalaiskuski ohitti insinöörit päätöksellään: ”Tekee kaiken itse”
25-vuotias Giovinazzi sai F1-kauteen vaikean alun napattuaan ensimmäiset MM-pisteensä vasta yhdeksännessä osakilpailussa. Sitä ennen Räikkönen oli kannatellut Alfa Romeota ottamalla pinnoja heti neljästä avauskisasta.
Ensimmäistä täyttä kauttaan ajava Giovinazzi on käyttänyt vuoden alkupuoliskon opiskelemalla Räikkösen tekemiä asioita.
– Hän on nopea kuljettaja, jolla on paljon kokemusta. Jos kysyn häneltä jotain, saan vastauksen. Olen kasvanut ensimmäisestä kisasta lähtien, ja Kimillä on osuutensa siinä, koska olen seurannut häntä tarkasti, Giovinazzi kertoo Motorsport-Totalin haastattelussa.
Italialainen menee opiskelussaan varsin yksityiskohtaiselle tasolle.
– Ensiksi katson hänen kisojensa on-board-materiaalin. Olen huomannut asioita, jotka hän tekee eri tavalla, ja olen omaksunut noita asioita. Kokemus on avainasemassa, ja sitä kertyy vain kisaamalla.
– Hän on erittäin vahva. Hockenheimin aika-ajoissa hän ajoi absoluuttisen huippuajan toiseen sektoriin. Hän painaa aivan täysillä, mikä on minun kannaltani parempi, koska minulla on vahva tallikaveri, joka on loistava vertailukohta uralleni, ja se on minusta positiivista, Giovinazzi näkee.
”Kimi ei puhu palavereissa tuntia”
18 vuotta sitten F1-sarjassa aloittaneen Räikkösen rinnalla ajaminen on toki myös nuorelle kuskille riski, jos vauhti ei riitä vertailussa.
– Ei se koskaan ole helppoa. Totta kai siinä on positiivisia ja negatiivisia näkökulmia, ja toisaalta voin oppia häneltä paljon, nähdä hänen dataansa ja mitä hän tekee radalla ja sen ulkopuolella, Giovinazzi sanoo.
– Toisaalta hän on maailmanmestari, joka tekee aina tulosta, ei tee virheitä, omaa paljon kokemusta ja todella tietää, mitä tekee.
– Hän ei puhu palavereissa tuntia, vaan menee suoraan asiaan ja se on hyvä myös tiimille. Minäkin menen hänen kanssaan suoraan asiaan, jos on jokin ongelma ratkaistavana.
Giovinazzin pistepotti ei ole Itävallan onnistumisen jälkeen karttunut, kiitos Saksassa Alfa Romeolle tulleen rangaistuksen, mutta ainakin aika-ajovauhti alkaa olla hyvässä jamassa Räikköseen nähden. Kisavauhdin pitämisessä toki riittää tekemistä.
– Minulla oli joitain vaikeuksia, mutta viime kisoissa vauhtini on ollut Kimin tasolla, joten minun täytyy olla tyytyväinen suoritukseeni, hän toteaa.