Amerikkalaisen sanonnan mukaan kuutiotuumille ei ole korviketta. Mustangin kohdalla tämä pitää harvinaisen hyvin paikkaansa.
Hinta alkaen 80 795 €
Eurooppalaiseen tyyliin mittaamme toki iskutilavuutta kuutiosentteinä, mutta ajatus iskutilavuuden merkityksestä säilyy ennallaan. Kyse ei ole Mustangin tapauksessa pelkästä suorituskyvystä, vaikka sekin on nelisylinteristä pikkuveljeä parempi. 2,3-litraiseen vajaasylinteriseen turbokoneeseen verrattuna V8 nostaa tunnelman oikealle tasolle.
Se alkaa ensimmäisestä käynnistyksestä. Käynnistyksen jälkeen kasi jää lotkottamaan sille ominaiseen leppoisaan tyyliin. Putkien päistä tuleva bassovoittoinen ääni on juuri se, mitä nelisylinterisen moottorin kohdalla jäi toivomaan.
Kaikki ajamiseen liittyvä on perinteistä ja helppoa. Jo ensimmäisten kilometrien matkalla alustan jämäkkyys kuitenkin yllättää. Alustassa ole amerikkalaisten keinahtelevaa tunnelmaa, vaan se on todella säädetty jämäkäksi. Joku voisi kaivata GT-tyyliseen autoon jopa enemmän mukavuutta. Ford ilmoitti auton esittelyn yhteydessä tehneensä paljon töitä auton alustan ja ajettavuuden suhteen, jotta se olisi eurooppalaisten vaatimusten tasolla.
Tästä ajaudutaan ristiriitaan koeajossa olleen auton kohdalla. Vanhanaikainen automaatti sopii sinänsä alhaalta vääntävän kasikoneen pariksi, mutta alustan urheilullinen jämäkkyys ei sovi kokonaistunnelmaan. Manuaalivaihteisena tilanne olisi toinen, sillä se on aikaisempien kokemustemme mukaan erittäin hienosti toimiva aski.
Olipa vaihteistovalinta mikä tahansa, tunnelman puolesta ainoa oikea moottorivalintaa Musseen on V8. Se tuo katettu ulkonäön lupailemalle suorituskyvylle, ja mikä tärkeintä, se kuulostaa Mustangilta.
Galleria
Tykkäsimme
- Moottorista
- Äänistä
- Tunnelmasta
Emme tykänneet
- Vaihteiston verkkaisuudesta
- Autoveron myötä kovasta hinnasta
- Alustan pintakovuudesta
MIKÄ Ensimmäinen Eurooppaan tuotava Mustang, joka kunnioittaa isiensä perintöä.
KENELLE Mustang on komea ilmestys ja sen ratin takana saa huomiota. Varsinainen ajajan unelma se ei kuitenkaan ole, vaan sopii paremmin bulevardilla kruisailuun.
AJETTAVUUS Ensimmäisten metrien jälkeen ajettavuutta leimaa jämäkkyys. Alusta on yllättävän jäykkä ja pinnan epätasaisuudet tuntuvat varsin selvästi läpi. Auto ei kallistele suuremmin, mutta korkea omamassa tuntuu kuitenkin kaarteisiin mennessä. Ohjaus ei ole tarkimmasta päästä, mutta sopii hyvin GT:n luonteeseen.
SUORITUSKYKY Perinteinen vapaasti hengittävä V8 on luonteeltaan leppoisa. Syvemmälle oikeanpuoleista pedaalia painettaessa se muistuttaa olemassaolostaan työntämällä eleettömästi Ponin reippaaseenkin laukkaan. Ennen maantienopeuksiin pääsyä tehon välittäminen tiehen tuntuu olevan vaikeampaa kuin savukoneena toimiminen. Luonteeltaan automaattivaihteinen eroaa aikaisemmin Teknavin ulkomailla ajamasta manuaalivaihteisesta versiosta merkittävästi, sillä automaatin verkkaisuus syö sporttisuutta ja tuo tilalle GT-tyylistä mukavuutta.
TILAT Edessä on hyvin tilaa ja ajoasennon saa säädettyä hyväksi. Recaron valmistamat urheiluistuimet tarjoavat hyvän tuen ja niissä on mukava istua. Takapenkillä mahtuu istumaan, mutta täysikasvuinen ei vietä siellä mielellään pitkiä matkoja. Varsin ahtaiden tilojen lisäksi taakse pääseminen vaatii aavistuksen akrobatiaa. Tavaratila riittää mainiosti kahdelle hengelle vaikka pitemmällekin viikonloppureissulle.
MALLISTO Mustang on tarjolla koeajetun V8:n lisäksi 2,3-litraisella neloskoneella. Molempien pariksi voi valita manuaalin tai automaatin. Kovakattoisen Fastbackin rinnalla on myös rättikattoinen Convertible.
Galleria
Ford Mustang 5.0 V8 GT
Moottori 4 951 cm3, V8
Teho 308 kW (418 hv) 6 500 r/min
Vääntö 524 Nm / 4 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h Ei ilmoitettu (manuaali 4,8 s)
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 12,0 l/100 km
CO2-päästöt 281 g/km Mitat
Pituus 4 784 mm, leveys 1 916 mm, korkeus 1 381 mm, akseliväli 2 720 mm Omamassa 1 732 kg
Tavaratila 408 l