Mercedes uudisti Suomessakin valmistettavaa A-sarjalaista. Parannuksissa keskityttiin ennen kaikkea viimeistelyn laatuun.
Hinta alkaen 42 373 €
Etuvetomallisto 28 518 €
Mercedes-Benz esitteli vuonna 2012 täysin uuden A-sarjalaisen. Edeltäjiinsä verrattuna nykyinen korimalli on huomattavasti nuorekkaampi ja sporttisempi. Tällä Mercedes halusi lähteä kilpailemaan suoraan Audin ja BMW:n vastaavan kokoisten mallien kanssa, ja myös onnistui siinä. Tämä koitui myös Suomen voitoksi, sillä riittävän tuotantokapasiteetin turvaamiseksi Daimler aloitti A-sarjalaisen tuotannon myös Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.
Eniten A-sarjalainen sai palautetta kilpailijoihinsa verrattuna heikommasta laatuvaikutelmasta. Ohjaamossa oli enemmän muovia, eikä kokonaisvaikutelma ollut yhtä laadukas kuin Audilla tai BMW:llä. Ennen kaikkea ero tuntui huonoilla pinnoilla, missä sisustuksesta kuului paljon ylimääräisiä ääniä.
Faceliftin yhteydessä Mercedes on parantanut A-sarjalaisen laatuvaikutelmaa näiltä osin. Lisäksi auto saanut hillittyjä uudistuksia valojen optiikkaan ja puskureiden muotoiluun. Ajettavuuteen vaikuttavana tekijänä suurempi tehoisiin malleihin on tullut ohjaukseen, vaihteiston toimintaan sekä kaasunvasteeseen vaikuttava Dynamic Select -kytkin. Esivalittujen ohjelmien lisäksi kuljettaja voi tehdä mieleisensä kombinaation Individual-valinnan alle.
Kilpailijoidensa tapaan A-sarjalaiseen useamman moottorivaihtoehdon yhteyteen nykyisin nelivetoisena. Tämä tekee liikkumisesta vaivatonta ja takaa menon jatkumisen myös talvella heikommissa oloissa. Nelivetoiset versiot ovat aina automaattivaihteisia ja neliveto itsessään tuo lisähintaa autolle noin 2 500 euron verran.
A-sarjalainen on selkeä sisäänheittotuote Mercedeksen mallistoon. Aivan isompien sisariensa tyyliin se ei pysty, mutta faceliftin myötä ratin takana on aavistus enemmän premium-tunnelmaa.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Moottorista
- Parantuneesta laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- Vaihteiston viivyttelystä
- Takatiloista
- Istuinosan puutteellisesta sivuttaistuesta
MIKÄ Mercedeksen pienokaisen uudistettu versio.
KENELLE Nykyinen A-sarjalainen on houkutellut merkin pariin etenkin nuoria ihmisiä ja pieniä perheitä.
AJETTAVUUS A-sarjalainen on jo vakioalustallaan hyvä auto ajaa. Se on jämäkkä olematta kuitenkaan liian kova. Ohjaus on yksi tämän luokan parhaista ja Aalla on hauska lasketella menemään mutkaisemmallakin pätkällä. Kuivalla kelillä nelivedon toimintaa ei käytännössä huomaa, mutta aiempien liukkaan kelin kokemusten perusteella auto on miellyttävän tasapainoinen ja sopivalla tyylillä jopa yliohjaava. Dynamic Select -kytkimen avulla voi vaikuttaa ohjauksen vasteeseen, joista jämäkämpi Sport-asetus istuu paremmin allekirjoittaneen käteen.
SUORITUSKYKY Mercedeksen perusdiesel sopii A-sarjalaisen liikutteluun hienosti. Siinä on sopivasti tehoa ja tämä kokoluokan autoon vahva vääntö tekee etenemisestä vaivatonta. Liikkeellelähtöjä kuitenkin viivyttää häiritsevän hidas kaksoiskytkinvaihteiston reagointi. Muissa ajotilanteissa vaihteisto toimii hyvin ja halutessaan sitä voi myös käyttää manuaalisesti ratin takaa löytyvillä vaihtolavoilla. Ajomoodeista Normal pitää kierrokset matalina ja hyödyntää hyvin moottorin vääntöä, kun taas Sport terävöittää kaasunvastetta ja pitää moottorin kierrokset paremmin tehoalueella.
TILAT A-sarja on kompaktin tuntoinen ratin takana ja sitä se on myös tiloiltaan. Keskimittainen mahtuu hyvin eteen ja hallintalaitteet sijoittuvat hyvin käsille. Häiritsevin tekijä on istuinosan puutteellinen sivuttaistuki, vaikka penkkejä kutsutaankin sporttipenkeiksi. Takana mahtuu kyllä istumaan, mutta kaareva kattolinja leikkaa pääntilan matalaksi. Kohtuullisen kokoisen tavaratilan käytettävyyttä häiritsevät korkea ja kapea lastausaukko.
MALLISTO A-sarjan mallisto on laaja. Bensavaihtoehtoja on tehovälillä 75-280 kW (102-381 hv) ja dieseleitä 75-130 kW (102-177 hv). Automaattivaihteiston saa kaikkien moottorien yhteyteen ja nelivedon saa kahden diesel ja kolmen bensiinimoottorin yhteyteen. Vakiovarustelu sisältää hyvin jo olennaisimmat varusteet ja A-sarjalaiseen on tarjolla useita erilaisia varustepaketteja. Yksittäisiäkin lisävarusteita löytyy Mercedekselle ominaiseen tapaan pitkä lista.
Galleria
Mercedes-Benz A 220 d 4Matic
Moottori 2 143 cm3, R4 turbodiesel
Teho 130 kW (177 hv) 4 400 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 500 – 2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 7,5 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 121 g/km
Mitat Pituus 4 299 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 433 mm, akseliväli 2 699 mm
Omamassa 1 545 kg
Tavaratila 341-1 157 l
Kuvat: Mikko Autio