Fiat osaa tehdä vielä muitakin kuin trendikkäitä pikkuautoja. Isohko auto houkuttelevaan hintaan on kaava, joka on toiminut Suomessa hyvin ennenkin.
Suomeen kesällä 2016
Hinta avoinna
Kuka muistaa vielä edellisen Tipon; sen 80-luvun lopulla esitellyn 5-ovisen Ritmon seuraajan, joka valittiin vuoden autoksi Euroopassa vuonna 1989? Auto eli vain yhden sukupolven poistuen myynnistä Euroopassa vuonna 1995 Bravon/Bravan tieltä.
Uusi Tipo tallaa pitkälti samaa polkua kuin sen nimikaima. Se ei tarjoa mitään tarpeetonta, vaan keskittyy tarjoamaan sen omistajia kaiken oleellisen houkuttelevaan hintaan, joskin Suomi-hinnat ovat vielä arvailujen varassa. Auton hinnat ovat kuitenkin sen verran matalalla, että pyyntihinta tullee olemaan erittäin maltillinen meilläkin.
Näistä lähtökohdista ponnistettaessa uusi Tipo yllättää ulkonäöllään. Sen ilmeessä ei ole mitään halpa-automaista. Ilmeikäs ja maskuliinen keula on moderni, ja auto on myös sedaniksi varsin lennokkaan näköinen. Tässä auttaa tietysti se, että auto on muotoiltu alusta pitäen nelioviseksi eli konttia ei ole vain lisätty 5-oviseen korimallin.
Myös ohjaamo on modernin ja toimivan oloinen, joskin ylimääräiset kromiluurit loistavat poissaolollaan. Auton edullinen valmistushinta näkyy ja tuntuu, mutta työn jälki näyttää kuitenkin siistiltä. Laadusta ei lyhyellä koeajolla voi sanoa paljon, mutta ainakin koeajoauto tuntui jämäkältä ja hyvin kasatulta.
Lyhyen koeajon perusteella uusi Tipo on nykyaikaisen ja toimivan tuntuinen paketti. Kokonaisuus vakuuttaa. Jos Suomen maahantuoja saa neuvoteltua autolle hyvät hinnat, Fiatilla on yhdessä Tipon ja 500 X:n kanssa mahdollisuuksia nostaa myyntiään melkoisestikin – etenkin myöhemmin syksyn tullen, kun farmari ja 5-ovinen korimalli saadaan kauppoihin.
Tykkäsimme
- tiloista
- modernista ulkomuodosta
- selkeästä ohjaamosta
Emme tykänneet
- turhan kevyestä ohjaustuntumasta
MIKÄ Fiatin uusi haastaja kilpailtuun C-segmenttiin. Tipon pohjalevy on sama kuin Fiat 500 X:ssä ja Jeep Renegadessa. Ensimmäinen korimalli on sedan, jota Fiat aikoo myydä Euroopan lisäksi myös Lähi-idässä ja Afrikassa.
KENELLE Isoa ja vielä kohtuullisen hintaista autoa etsiville: Tipo kilpailee siis sedanina ennen kaikkea Dacia Logania ja Seat Toledoa/Skoda Rapia vastaan.
AJETTAVUUS Tipo on tien päällä kevyesti kulkeva ja vakaa menopeli. Ohjaus on kevyt, ja jousitus sopivan mukava. Ensituntumalta Tipo tuntuu myös yllättävän hiljaiselta. Iso diesel käy tasaisesti eikä pidä suurta meteliä itsestään.
SUORITUSKYKY Tipo on kevyt auto, joten vähilläkin tehoilla päästään eteenpäin riittävän ripeästi. Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung sai ensikoeajolla alle isoimman dieselin, joka tuntuu numeroarvojaan ripeämmältä. Etenkin moottorin vahva alavääntö miellyttää. Taloudellisuuskin on kunnossa, joskaan erityisen pihi ei moottori ole.
TILAT Ohjaamo on selkeä, ja ergonomia on kohdallaan. Laatuvaikutelma on hieman harmaa mutta hintaan nähden positiivinen. Ja vaikka Tipo on melko kapea auto, se tarjoaa myös oikeasti kolmen istuttavan takepenkin. Jalka- ja pääntilaa takapenkkiläisille on yllin kyllin. 520-litrainen tavaratila riittää monenlaisiin kuljetuksiin ja on tässä koko luokassa sieltä isoimmasta päästä. Takaistuinten selkänojat taittuvat kumoon kahdessa osassa.
MALLISTO Myynti alkaa sedanilla, mutta luvassa ovat myös viistoperä sekä farmari. Ne esiteltäneen Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Moottorivalikoima kattaa ainakin aluksi neljä maltillista vaihtoehtoa. Bensakoneista 1,4-litraisella on tehoa 95 heppaa ja 1,6-litraisella 110 heppaa. Dieseleistä pienempi on 1,3-litrainen ja 95-heppainen ja tehokkaampi on 1,6-litrainen ja 120-heppainen. Suomen mallisto ja varusteversiot tarkentuvat lähempänä myynnin aloitusta.
Fiat Tipo 1.6 MultiJet
Moottori 1 598 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 88 kW (120 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 9,7 s
Huippunopeus 199 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 110 g/km
Mitat Pituus 4 532 mm, leveys 1 792 mm, korkeus 1 497 mm, akseliväli 2 636 mm
Omamassa 1 345 kg
Tavaratila 520 l