Renault Meganen farmariversio tarjoaa perheellisille hyvät tilat ja ripauksen ranskalaista tyyliä – hinnatkin ovat kilpailukykyisiä. Mutta jos koeajamassa käy myös kovasti kehutun isoveli Talismanin, fiilisero on suuri.
Tykkäsimme
- kilpailukykyisistä hinnoista
- isosta ja moneen taipuvasta tavaratilasta
- tyylikkäästä ulkonäöstä
Emme tykänneet
- fiilisero Talismaniin verrattuna yllättävän suuri
- Suomen mallisto hieman kapea
Suomeen loppusyksy 2016
Hinta alk. 21 290 €
Uutta tuotetta pukkaa; se on Renaultin teema tällä hetkellä. Ranskalaisilla on käsissään todella tuore mallisto, ja etenkin perheauton ostajalla riittää valinnanvaraa. Ja kun suomalaiset ovat perinteisesti farkkukansaa, Meganen farmariversio eli Sport Tourer kiinnostanee monia.
Meganen farmariversio jakaa suurimmalta osin samat alustarakenteet kuin sen isosisko Talisman Sport Tourer, mutta on luonnollisesti tätä hieman pienempi. Pituuseroa autoilla on 24 senttiä. Akseliväleissä on eroa lähes 10 senttiä; Talisman tarjoaa siis tilavamman matkustamon eli takamatkutajille enemmän tilaa. Tavaratilojen vetoisuudessa eroa ei sen sijaan käytännössä ole lainkaan.
Kuskin paikalla on hyvä istua, ja parhaimmassa varustetasossa kojelautaan ilmestyvä pystysuuntainen iso 8,7-tuumainen kosketusnäyttö miellyttää silmää. Myös ohjaamon laatuvaikutelma on kohdallaan, vaikka se ei ylläkään aivan Talismanin tyyliin. Kojelauta on myös aistikkaan selkeä, koska isoa osa ennen napeista painettavista toiminnoista ohjaillaan nyt kosketusnäytön kautta. Järjestelmä osaa onneksi Suomea.
Myös ulkokuorta katsottaessa Talisman näyttää astetta Meganea tyylikkäämmältä – vaikka myös Megane-farmari on pidentynyt, leventynyt ja madaltanut sen edeltäjään verrattuna. Visuaalisesti taaksepäin laskeva kattolinja ja leveät vaakaan vedetyt takavalot yhdessä tummien takalasien ja tumman C-pilarin kanssa luovat Sport Tourerille lennokkaan profiilin. Talisman on kuitenkin sen verran leveämpi ja matalampi, että se näyttää halaavan tietä vielä aavistuksen verran enemmän.
Ajossa Megane-farmari on mukava ja vaivaton kumppani. Perstuntumalla on myös mielenkiintoista havaita, että vaikka Megane ja Talisman pohjautuvat siis samalle tekniikalle, Talisman tuntuu astetta ylellisemmältä tuotteelta; se tarjoaa astetta mukavampaa kyytiä. Toki myös autojen massassa on selvä useamman sadan kilon ero.
Mukavaa ajokokemusta auttavat myös tarjolla olevat lukuisat kuljettajan elämää helpottavat järjestelmät. Moottoritiellä paljon ajaville on tarjolla esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, joka pitää automaattisesti etäisyyttä edellä ajaviin. Automaattisäädin toimii 50-140 km/h nopeuksilla. Toinen Suomessa etenkin tähän aikaan vuodesta fiksu varuste on älykkäät ajovalot, jotka vaihtavat automaattisesti pitkiltä lyhyille, kun järjestelmä havaitsee vastaantulijan. Kun auto on ohitettu, järjestelmä vaihtaa taas takaisin pitkille. Hieno ja hermoja säästävä ratkaisu.
Renault tunnetaan ennen kaikkea tila-autoistaan, mutta farmari on monelle perheelliselle edelleen se fiksumpi korimalli. Siksi myös Renault satsaa korimallin vahvuuksiin. Iso tavaratila on helppo laajentaa, tavaratilan välipohjasta löytyy kätevä esiin nostettava tilan jakaja ja välipohjan avulla säädellään myös nostokynnystä. Plussaa tulee myös tavaratilan verholle löytyvästä kätevästä säilytystilasta tavaratilan pohjan alta. Ja jos autossa on vielä nurin kipattava etumatkustajan istuimen selkänoja, auton sisälle muodostuu 2,7 metriä pitkä ja lähes tasainen kuljetustila.
Suomen mallistoon kuuluu kolme bensamoottoria (100, 130 ja 205 hv) ja yksi diesel (110 hv). Näistä 130-heppainen bensaturbo tuntui ajossa tarpeeksi hyvin vääntävältä ja riittävän puhdikkaalta moottorilta. Mukavuutta arvostavat ottavat sen jatkeeksi vielä 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin. Pitkää siivua usein vetävät harkinnevat dieseliä, mutta tällöin on tyydyttävä 110 hevosvoimaan, sillä Suomeen ei tuoda tehokkaampaa 130 hv dieseliä.
Hyvää ja dynaamista ajettavuutta arvostavat voivat miettiä rahojensa sijoittamista nelipyöräohjauksella varustettuun 205-heppaiseen GT-versioon. Tällöin puhutaan kuitenkin jo yli 35 000 euron autosta.
Renault Megane Sport Tourer TCe 130
Moottori 1 198 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 97 kW (130 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 11,0 s.
Huippunopeus 197 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 626 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 449 mm, akseliväli 2 712 mm
Tyhjäpaino 1 293 kg
Tavaratila 580-1 695 l
Galleria
Kuvat: Vesa Eskola