Kilpailu kiristyy. Nopeaa dieselfarmaria halajavalla on menossa varsinainen juhlavuosi.
Lyhyen ajan sisään tarjolle on tullut nippu ripeitä perhefarmareita, jotka kulkevat myös taloudellisesti. Ford Focus ST TDCi (185 hv), Peugeot 308 SW GT HDi (180 hv) ja Seat Leon ST TDi (184 hv) – siinä Golfille vastusta. Seat on jopa samalla koneella kuin Golf ja hieman kevyempi sekä halvempi.
Golf pelaa tässä joukossa tutuilla vahvuuksillaan: sen laatuvaikutelma vakuuttaa ja jälleenmyyntiarvo on kohdallaan. Brändikin on kunnossa. GTD-lisukkeet tekevät autosta jopa sen verran persoonallisen, ettei sitä voi haukkua tylsäksi. Ainoa hieman moitittava seikka on auton hinta.
Vaikka DSG-laatikoissa on omat kommervinkkinsä, yleensä olen taipunut niiden kannalle. Modernit turbokoneet ovat toiminnaltaan sen verran hienoja ja niissä on niin hyvin voimaa, että vaihteiston räplääminen ajon aikana tuntuu usein turhalta.
Ei nyt. GTD minun olisi pakko valita manuaalina. Autojen kohdalla valmistajat tykkäävät puhua ihmisen ja auton välisestä vuorovaikutuksesta, ja manuaali-GTD:n kanssa tuo yhteys on vahva. DSG etäännyttää auton upean voimalinjan turhan kauas kuskista.
Kone vetää todella upeasti jo hyvin alhaalta, meno on todella herkkää. Ajoin saman moottorin myös Alltrack-versiossa, ja fiilis on siinä täysin erilainen. Voima kyllä puhuu, mutta sen saa jotenkin pakottaa esiin. GTD:ssä voimaa vain houkutellaan esiin hieman ja meno on heti ripeää.
Olen löytänyt oman suosikkini Golf-mallistosta.
Tykkäsimme
- manuaaliversiosta
- vahvasta väännöstä
- erinomainen matka-autona
Emme tykänneet
- DSG hintava ja syö hauskuutta
- tekniikka kovilla voiman kanssa
MIKÄ Farmariperäinen versio Golfin dieselöidystä GT:stä.
KENELLE Hinta ja päästöt istuvat mukavasti monella jopa yritysautoraamien sisään.
AJETTAVUUS Siitä on pitkä aika, kun olen ajanut autoa, jonka ottaisin ehdottomasti manuaalivaihteisena. Jopa GTI-Golfin ottaisin DSG-laatikolla, mutta GTD:ssä DSG syö ajohauskuutta selvästi. On hienoa tuntea käden ulottuvilla se herkkyys, miten GTD haluaa liikkua. Voima puhuu. Sama progressiivinen ohjaus kuin R-versiossa tekee GTD:n ohjaamisesta hauskaa. Auto taittuu helposti haluttuun suuntaan. Urheilualusta tekee menosta jämäkän mukavaa.
SUORITUSKYKY Dieseleitä ajetaan väännöllä, ja vääntöä GTD:stä löytyy tasan saman verran kuin R-versiosta. Kaikki voima tulee tarjolle jopa ripauksen alempaa kuin Ärrässä. Alakerta on napakka mutta maltillisempien renkaiden ansiosta mukavampi kuin Ärrässä. Tätä arvostaa pidemmällä matkalla huonokuntoisemmilla teillä. Myös rengasmelu pysyy paremmin kurissa.
TILAT venyvät hyvin isommankin perheen käyttöön. Tavaratila vetää 605–1 620 litraa.
MALLISTO Myös GTD on varusteltu jo varsin kattavasti. Vakiona ovat esim. urheilualusta, kaksialueautomaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä tuplaksenonit. Pidempää matkaa ajavat saattavat harkita Travel-pakettia, joka tuo mukanaan mm. paremman radion/navigaattorin sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen. Samalla saa tilattua vielä lämmitettävän tuulilasin alle 400 eurolla.
VW Golf GTD 2.0 Variant BlueMotion Technology
Hinta alk. 37 613 €
Suomeen kesällä 2015
Moottori 1 968 cm3, turbodiesel
Teho 135 kW (184 hv) / 3 500
Vääntö 380 Nm / 1 750
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 231 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 578 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 631 mm
Omamassa 1 475 kg
Tavaratila 605–1 620 l
---
Lue lisää:
Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack – Citymaasturit vaviskaa!
Koeajo: Volkswagen Golf R Variant – Rrrriehakas järkiauto