BMW M5 on legenda, joka on viimeisimmässä päivityksessä saanut lisäannostuksen käytännöllisyyttä ja mukavuutta. Ja se tuntuu hyvältä.
Tykkäsimme
- Suorituskyvystä
- Mukavuudesta
- Nelivedon toiminnasta
Emme tykänneet
- Synteettisestä äänimaailmasta
Hinta alkaen 188 205 €
Koeajoauto 229 594 €
Autot ovat kasvaneet viimeisten vuosikymmenien aikana paitsi fyysiseltä kooltaan myös teholukemiltaan. Tehojen kasvu on ollut viime vuosina paljon ripeämpää suhteessa kokoon, ja tämä tarkoittaa luonnollisesti suorituskykyn paranemista.
Isojen sedanien tehoversiot ovat urheiluautojen lomassa oma lajinsa. Ne tarjoavat hyvät tilat ja käyttökelpoisuutta arkipäivään juurikaan suorituskyvystä tinkimättä. BMW M5 on lukeutunut 80-luvun puolivälistä saakka tämän kaltaisten tehopelien joukkoon. Yhtenä piirteenä näissä malleissa on myös ollut niiden tietynlainen hillitty ilme, josta tosin valmistajat ovat lipsuneet viime vuosina; vielä 90-luvun lopun tehoversiot tunnisti vain hieman keskimääräistä paremman autoja tuntevat, mutta nykyisin nämä kiinnittävät lähes jokaisen kaduntallaajan huomion aggressivisemmilla puskureilla ja huomiota keräävillä äänillä.
Isoimmat muutokset uusi BMW M5 on kokenut voimalinjassaan. Moottori on edelleen perustaltaan sama 4,4-litrainen tuplaturbo-V8, mutta sen jatkona on kaksoiskytkinvaihteiston sijaan 8-portainen perinteinen automaatti. Muutoksen huomaa lähinnä rauhallisessa ajossa parantuneesta mukavuudesta pehmeämpien vaihtojen muodossa. Vaihtonopeus on edeltäjän ja muiden M-sarjalaisten tapaan säädettävissä ja rajuimmilla asetuksilla myös automaattivaihteisto pamauttaa isomman pykälän sisään rajusti ilman tietoakaan automaattivaihteiston luonnollisesta pehmeydestä.
Laatikon jälkeen tulee vielä suurempi uudistus, sillä kardaanivedon lisäksi voimaa tarjoillaan ensimmäistä kertaa M5:n historiassa myös etupyörille. Vakioasetuksella etusijalla ovat eteneminen ja turvallisuus, mutta nelivedosta löytyy myös kaksi muuta asetusta, jotka ovat käytettävissä vain DSC-ajonvakautusjärjestelmä pois kytkettynä. 4WD Sport -asetus vie huomattavasti suuremman osan voimasta taka-akselille, mikä mahdollistaa autolla leikittelyn. Rataolosuhteissa kävi selväksi, että tällä asetuksella autolla on mahdollista ajaa jatkuvassa nelipyöräluisussa isoakin ympyrää ympäri. Kaarteista ulos kiihdydettäessä ero takavetoiseen on kuitenkin huima, sillä kaasua painettaessa auto ampaisee eturenkaiden osoittamaan suuntaan ilman minkäänlaista vikurointia.
Hauskanpitoa varten M5 on mahdollista kytkeä edelleen vain takavetoiseksi. Arkiympäristössä tässä asetuksessa ei juurikaan ole järkeä, sillä auton tehoreservien pitelyyn pelkästään takapyörät eivät riitä. Sopivassa ympäristössä leikittely kuitenkin onnistuu helposti ja auto tuntuu huomattavasti kokoistaan pienemmältä.
Urheilullisemmin ajettaessa kokemuksen kruunaisi luonnollisempi äänimaailma. Nyt jokaista vaihteenvaihtoa ja moottorijarrutusta säestävät paukahdukset alkavat nopeasti kuulostaa kovin geneerisiltä, ja sisälle kuuluvia ääniä vahvistetaan kaiuttimilla. Tunnetusti V8-moottoreista on saatavissa ulos varsin upeaa äänimaailmaa, joten olisi hienoa kuulla sitä ilman turhaa kikkailua.
Upeasti toimivan voimalinjan rinnalla myös huomattavasti parantunut mukavuus tekee vaikutuksen. Ison sedanin perusluonteeseen kuuluva mukavuus on usein loistanut poissaolollaan tämän luokan autojen kohdalla, mutta nyt BMW:llä on ehdottomasti menty oikeaan suuntaan. Etenkin nykyaikaisten säädettävien iskunvaimentimien aikakaudella välillä autojen peruasetusten liiallinen jäykkyys suorastaan herättää ihmetystä.
Uusi BMW M5 on kokonaisuutena mielenkiintoinen yhdistelmä erilaisia ominaisuuksia. Arkiajoa ajatellen olennaisena se tarjoaa huomattavasti edeltäjäänsä mukavampaa kyytiä, minkä lisäksi auto yllätti positiivisesti hiljaisuudellaan. Eri ajoasetusten takaa löytyy kuitenkin edelleen urheiluautomaista suorituskykyä, ja takavetoisuuden kytkemisen myötä esille tulee perinteistä leikkisyyttä. Ja mikä tärkeintä, se herättää halun jatkaa ajamista vain ajamisen vuoksi.
Uusi BMW M5 nähdään Markku Alénin käsittelyssä Teknavin 15. tv-kauden päätösjaksossa ma 14.5. klo 22.35.
MIKÄ BMW M5:n kuudes painos.
KENELLE Isoa, mukavaa ja liian tehokasta sedania etsivälle.
AJETTAVUUS Isosta koosta ja suurehkosta omamassasta huolimatta ajettavuus on jopa yllättän näppärä, eikä massa tule esille häiritsevänä piirteenä edes radalla. Tämä kertoo tasapainoisesta kokonaisuudesta, jossa mikään osa-alue ei ole liian hallitsevassa roolissa. Esimerkiksi edeltäjään verrattuna uusi M5 on kuin eri planeetalta juuri tasapainoisuudessaan, ja pidon rajoilla käyttäytyminen on huomattavasti ennakoitavampaa.
SUORITUSKYKY M5 on BMW:n koko malliston nopein auto, joten suorituskyky on vähintäänkin riittävä, ja liikenteen joukossa siitä pystyy hyödyntämään vain murto-osan. Etenkin heikon pidon alueilla nelivetoisuus parantaa suorituskykyä merkittävästi, ja samalla esimerkiksi auton talvikäytettvyys on ottanut hurjan harppauksen eteenpäin. Hauskanpitoa varten auto on kytkettävissä takavetoiseksi.
TILAT 5-sarjalainen on iso auto, joka tarjoaa hyvät tilat neljälle aikuiselle. Takapenkillä on hyvin tilaa kaikkialla muualla paitsi etupenkkien alla varpailla. Tavaratilan tasainen osa on harmittavan kapea ja tilan perältä on vaikea saada tavaroita ulos.
MALLISTO M5 on 5-sarjan malliston huippumalli ja se on tarjolla vain sedanina. Kattavan vakiovarustelun lisäksi tarjolla on vähintäänkin riittävä lista lisämausteita.
BMW M5
Polttomoottori 4 395 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 441 kW (600 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 750 Nm / 1 800-5 600 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 3,4 s
Huippunopeus 305 km/h
EU-kulutus 10,5 l/100 km
CO2-päästöt 241 g/km
Mitat Pituus 4 966 mm, leveys 1 903 mm, korkeus 1 473 mm, akseliväli 2 982 mm
Omamassa 1 930 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 530 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.