Koeajossa Volkswagen Amarok jääradalla – hämmästyttää käsiteltävyydellään

Pääsimme osallistumaan Volkswagen Amarokilla Juha Kankkusen ajokouluun. Työkäyttöön tarkoitetun avolavan käsiteltävyyttä ei voi kuin hämmästellä.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Voimalinjasta
  • Alustan toiminnasta

Emme tykänneet

  • Ohjauksen tunnottomuudesta

Hinta alkaen 45 781 € (2 hlö)
Hinta alkaen 58 012 € (5 hlö)
Koeajoauto 78 756 €

Avolava-autot ovat uudistuneet viime vuosina nopeaan tahtiin. Ne ovat saaneet henkilöautoista tuttuja mukavuusvarusteita, kun samalla myös ajettavuus ja ajomukavuus ovat nousseet kohisten. Ne ovat kuitenkin edelleen pääasiassa ammattikäyttöön tarkoitettuja työkaluja, jotka soveltuvat raskaaseen käyttöön.

Koeajoimme Amarokin viime kesänä kesäkelillä, ja auto todella hämmästytti mukavuudellaan. Hyvästä kantokyvystä huolimatta alusta on ehdottomasti luokkansa mukavimmasta päästä tyhjänä ajettaessa. Amarok sai myös entistä laajemman kattauksen mukavuusvarusteita ja huippuunsa varusteltu auto vastaa mukavuudeltaan hyvin varusteltua nykypäivän henkilöautoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita myönnytyksiä maasto-ominaisuuksissa. Joustovarat riittävät kivikkoisempaankin paikkaan ja kytkettävä tasauspyörästön lukko tuo lisäturvaa.

Nämä aikaisemmat kokemukset mielessä lähdimme kokeilemaan Amarokin talviominaisuuksia jääradalle. Yllätys oli suuri ensimmäisistä kaarteista lähtien. Suuresta omamassasta huolimattatta auton reagointi ohjauspyörän liikkeisiin on hämmästyttävän ripeää. Osaltaan tässä auttoivat hieman katurenkaita suuremmalla nastojen ulkonemalla varustetut talvirenkaat. Suurin haaste tarkkaan ajamiseen liukkaalla on hidas ja voimakkaasti tehostettu ohjaus, jonka kautta kuljettajalle ei välity käytännössä minkäänlaista tietoa etupyörien pidosta. Leveästä luisusta oikaisemiseksi kuljettajalla saakin olla nopeat kädet ratin pyörittämiseen.

Auton reagoinnista iso kiitos kuuluu myös erittäin hienostuneesti, mutta määrätietoisesti toimivalle ajonvakautusjärjestelmälle. Kuljettaja pystyy kytkemään vetoluistoneston pois, jolloin myös ajonvakautus asettuu sallivampaan ajotilaan. Silloin on mahdollista leikitellä isolla autolla helposti ja määrätietoisella kaasun käytöllä auton saa näyttävään ja leveään luisuun. Suuri massa ja pitkä akseliväli tekevät liikkeistä rauhallisia ja laajoja, minkä seurauksena kuljettajalla on myös hyvin aikaa reagoida tapahtumiin. ESP:n toiminnan huomaa parhaiten jarrutuksissa ja mutkiin sisään käännyttäessä. Järjestelmä jarruttaa aggressiivisesti aina sisempää takapyörää, mikä kampeaa autoa kääntymään nyörästi kuljettajan osoittamaan ajosuuntaan.

Pääsimme kokeilemaan autoa myös ilman ajonvakautusta. Silloin auton saaminen halutulla linjalla sisään mutkaan on huomattavasti vaikeampaa ja vaatii tarkempaa työskentelyä jarrupolkimen kanssa. Aliohjautuminen ja massa siis korostuvat merkittävästi. Käytännössä ESP:llä pystytään matkimaan itselukittuvan keskitasauspyörästön toimintaa moottorijarrulla, mikä tekee ajamisesta suorastaan hauskaa.

Pääsimme kokeilemaan autoa myös lumisen maastoradan puolella. Ajamisen helppous korostuu myös maastossa. Voimakkaasti tehostettu ohjaus suodattaa epätasaisuudet ja renkaisiin kohdistuvat iskut, ja ohjauspyörä on siis helppo pitää halutussa ajosuunnassa. Maaston puolella myös takatasauspyörästön merkitys korostuu, ja se pelastaa useista uhkaavista tilanteista.

Amarokin käytöstä ei voi kuin hämmästellä. Voimalinja toimii upeasti eikä tehonpuutetta ilmene missään tilanteessa. Alusta toimii hienostuneesti tilanteessa kuin tilanteessa, eikä mukavuudessa ole valittamista. Suuresta omamassasta huolimatta auto käyttäytyy jääradalla tarkasti kuljettajan haluamalla tavalla, kunhan kuljettaja oppii malttamaan ja käskyttämään Amarokia riittävällä rauhallisuudella. Kun pakettiin vielä lisätään kunnioitusta herättävät maasto-ominaisuudet, ei kokonaisuus jätä mitään arvailujen varaan.

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4Motion Highline
Polttomoottori
2 967 cm3, V6 turbo
Teho 165 kW (224 hv) / 3 000-4 500 r/min
Vääntö 550 Nm / 1 400-2 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Kiinteä neliveto, takatasauspyörästön lukko
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 8,0 l/100 km
CO2-päästöt 204 g/km
Mitat Pituus 5 254 mm, leveys 1 954 mm, korkeus 1 834 mm, akseliväli 3 097 mm
Omamassa 2 095 kg
Perävaunumassa jarruin 3 300 kg
Lavan mitat Syvyys 1 555 mm, leveys 1 620 / 1 222 (levein / kapein), korkeus 508 mm (laitaan asti)
Lavan tilavuus 2,52 m2

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Amarokista:
Koeajossa salonkikelpoinen työkalu
Pääsimme hyppäämään myös itsensä Juha Kankkusen kyytiin. Löydät videon täältä:
Video: Hyppäsimme Juha Kankkusen kyytiin jääradalla: “Tämmönen pitäis joka miehellä olla”

Lisäksi alapuolelta löydät Risto Virtasen kesäisen koeajon Amarokista.

Lue myös:

    Uusimmat