Kohukuskin F1-sopimus käsittelyyn tänään – tallipomo kiistää huhutun pykälän olemassaolon

7.16522789
Oscar Piastri on joutunut F1-tallien hännänvedon keskelle.xpbimages.com
Julkaistu 29.08.2022 09:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kansainvälisen autoliiton FIA:n sopimustuomioistuimen on määrä käsitellä maanantaina australialaiskuljettaja Oscar Piastrin ja F1-talli Alpinen välistä kiistaa.

Alpine tiedotti elokuun alussa Fernando Alonson ilmoitettua siirrostaan Aston Martinille, että 21-vuotias Piastri ajaa sen autolla F1-sarjaa kaudella 2023. Tapaus sai yllätyskäänteen, kun Piastri itse kertoi sosiaalisessa mediassa, ettei aio ajaa Alpinella, vaikka on kuulunut tallin junioriohjelmaan.

LUE MYÖS: F1-piirejä kuohuttava sopimussoppa kuumenee entisestään: tallipomo tuohtui kollegansa lausunnosta – "En ole varma, onko hänellä varaa esittää syytöksiä"

Sotkua selviteltiin julkisesti Belgian kisaviikonloppuna, mutta maanantaina asia ottaa viimein askelia eteenpäin myös oikeudelliselta kannalta, kun FIA:n sopimustuomioistuin kokoontuu käsittelemään asiaa.

Ratkaisua asiaan tuskin on vielä luvassa, mutta tuomioistuin aloittaa selvittelyt siitä, mitä osapuolten välillä on ollut sovittuna. Alpine väittää tehneensä Piastrin kanssa viime marraskuussa sopimuksen aina vuoteen 2024 asti. Kuskin manageri Mark Webber oli kuitenkin päättänyt viedä suojattinsa Alpinen sijaan McLarenille.

Ei pykälää takarajapäivästä

Alpinen tallipomo Otmar Szafnauer syytti Piasria viikonlopun mediatilaisuuksissaan ”yhteishengen puutteesta” ja kertoi vahvistaneensa elokuun nimitysuutisen tälle Piastrin ollessa simulaattoritehtävissä Alpinen tehtaalla.

Alpinen toiminnassa ihmetystä herätti kuitenkin tapa, jolla asia tiedotettiin. Alonso oli ilmoittanut lähdöstään erittäin lyhyellä varoitusajalla, joten Alpine toi Piastrin sopimuksen julki kiireellä ottamatta tältä edes lausuntoa tiedotteeseen.

Mediassa on kiertänyt huhu, että tämä olisi johtunut Piastrin sopimuksessa olleesta takarajasta, joka olisi pakottanut Alpinen vahvistamaan jatkoaikeensa heinäkuun viimeiseen päivään mennessä. Szafnauerin mukaan tämä ei pidä paikkaansa.

– En puhu kovin mielelläni kuljettajasopimusten yksityiskohdista, mutta kaksi asiaa voin sanoa. Ensinnäkin siinä ei ollut mitään ”sinun täytyy 31. heinäkuuta mennessä tehdä joitain asioita tai muuten se päättyy”. Mitään sellaista ei ollut, Szafnauer tähdensi Sky Sportsille.

– Sopimuksen kerto oli vuoteen 2024 asti ja siinä oli optio vuoden 2023 lopussa. Jo viime marraskuussa molemmat osapuolet sopivat asiasta aina vuoteen 2024 asti, mutta tallin puolelta on olemassa optio vuonna ’23.

Isoja riitatapauksia Schumacherista Buttoniin

Mediatietojen mukaan Alpine oli alun perin päättänyt jatkaa Alonson ja Esteban Oconin kanssa kauteen 2023 ja lainata Piastri Williamsille ensi vuodeksi. Manageri Webberille tämä ei käynyt päinsä, joten hän alkoi neuvotella Piastria McLareille, kun kävi selväksi, että toinen hänen suojateistaan, Daniel Ricciardo, ei saisi jatkoa McLarenilla.

McLarenin tallipomo Andreas Seidl ei halunnut kommentoida tapahtumaketjua oman tiiminsä kannalta. Ricciardon lähtö tiimistä tosin vahvistettiin jo ennen Belgian kisaviikonloppua.

– En valitettavasti halua puhua nimistä tai skenaarioista, koska se vain luo otsikoita, ja myös kunnioituksesta Danielia kohtaan. Tulevaisuuteen kiinnitämme huomiota tulevina viikkoina, Seidl kommentoi Fox Sports Australian mukaan.

LUE MYÖS: F1-superlupauksen riita-asia menee yhä erikoisemmaksi – näin tallipomo sanoo kertoneensa sopimuksesta: "Hymyili ja oli kiitollinen"

FIA:n sopimustuomioistuin perustettiin selvittämään sopimuskiistoja sen jälkeen, kun Michael Schumacherin siirto Jordanilta Benettonille kesken kauden 1991 heitti italialaisen Roberto Morenon ulos ajopaikaltaan.

Michael Schumacher Benettonin haalareissa marraskuussa 1991,.

Michael Schumacherin tulo F1-sarjaan tapahtui skandaalimaisella tavalla, kun Benetton rikkoi sopimuksensa saadakseen saksalaistähden Jordanilta.

Sen jälkeen istuimessa on käsitelty useita ison luokan sopimusriitoja. Se esti David Coulthardin pyrkimyksen vaihtaa Williamsilta McLarenille vuonna 1995. Kaudella 2005 Jenson Button oli tehnyt sopimuksen Williamsin kanssa, mutta tuomioistuin katsoi hänen oikeutensa kuuluvan yhä BAR-tallille.

Tuoreimmat aiheesta

F1