Baltic Princess -risteilyaluksella matkustanut 18-vuotias mies päätyi veden varaan ja katosi risteilyaluksen ollessa palaamassa Turkuun. Silminnäkijähavaintojen mukaan mies hyppäsi aluksesta, eikä tapahtuneeseen uskota liittyvän rikosta.
Baltic Princess -aluksessa lastensa kanssa matkustanut Kirsi Siira kertoo, että hän oli lasten kanssa hytissä kuullessaan ilmoituksen matkan viivästymisestä. Kuulutuksessa sanottiin: Mies yli laidan.
Siira kehuu laivayhtiön avointa tiedottamista ja pelastustoimia.
– Viestintä toimi todella hyvin. Kokoajan kuulutettiin, miten asia etenee, hän kertoo.
Siira jäi lasten kanssa viettämään aikaa hyttiin, koska ulkopuolelle ei osaltaan tapahtuneen vuoksi viitsitty lähteä.
– Ikävä päätös laivaristeilylle, hän toteaa.
Tiedottaminen riippuu tilanteesta
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo, että matkustajille tiedotettamista harkitaan tilannekohtaisesti. Eilen päiväsaikaan tapahtuneella tilanteella oli useita silminnäkijöitä. Muutkin matkustajat huomasivat laivan pysähtymisen, kääntymisen ja pelastusoperaation, joten tiedottamiselle oli tarvetta.
– Tyypillisesti nämä taphtuvat aamuyön tunteina tai keskellä yötä. Silloin harkitaan, onko syytä herättää, Nöjd kertoo.
Lähtökohtaisesti matkustajille tiedotetaan asioista, jotka vaikuttavat näiden matkaan.
– Kerrotaan mahdollisimman avoimesti, mikä tilanne, niin matkustajat ymmärtävät, jos ollaan myöhässä, ja osaavat valmistautua mahdollisiin jatkoyhteyksiin, Nöjd kertoo.
Jossain tilanteissa tiedottamista joudutaan kuitenkin harkitsemaan, esimerkiksi, jos sivulliset halutaan pitää poissa tietyltä kannelta tai paikalta.
– Matkustajat ovat toki kiinnostuneita ja uteliaita, ja voivat haluta katsoa tai kuvata, mutta yleensä matkustajat ovat hyvin ymmärtäväisiä, Nöjd kertoo.
Harvan hengen pelastaa pelastusrengas
Kun tieto veden varaan joutuneesta ihmisestä tulee, ensimmäisenä laiva pysähtyy ja mereen heitetään pelastusrengas.
– Se on enemmänkin merkki. Rengas ajelehtii samaan suuntaan kuin veden varaan joutunut, Nöjd kertoo.
– En tiedä, onko kukaan ikinä pelastusrenkaalla pelastunut. Se on aika epätodennäköistä isolla merellä löytää se pieni pelastusrengas, hän sanoo.
Tämän jälkeen laiva kääntyy, ja laskee veteen pikaveneen, joka aloittaa etsinnät avun saamiseen saakka.
Mereen pudotaan harvoin risteilijältä
Matkustajat päätyvät laivalta veden varaan Nöjdin mukaan harvoin, vain muutamia kertoja vuodessa. Hän muistuttaa, että samaan aikaan laivayhtiöllä liikkuu Itämerellä jatkuvasti 11 laivaa ja vuosittain melkein 10 miljoonaa matkustajaa.
– Silloin sattuu ja tapahtuu, mutta nämä ovat tosi harvinaisia. Jonain vuosina useampi, jonain kaksi tai kolme, hän kertoo.
Nöjd on pahoillaan tapahtuneesta ja huolissaan, ruokkivatko tapahtumat uusia veden varaan joutumisia.
– Se on todella kurjaa ja ikävää, että tällaisia tapahtuu, hän harmittelee.