Poliisi on raportoinut useista vaaratilanteista, kun arviolta 50 000 mielenosoittajaa noin tuhannessa paikassa ympäri Ranskaa tukkii autoliikennettä pääväylillä päivän mittaisessa tempauksessa.
Poliisi kertoo, että yksi mielenosoittaja kuoli lounaisessa Savojissa motoristin ajettua päälle ruuhkatilanteessa.
Pohjoisessa Arrasissa puolestaan 71-vuotias mielenosoittaja sai vakavia vammoja piittaamattoman autoilijan törmättyä mielenosoittajaan.
Hazebrouckin kaupungissa rekka työntyi mielenosoittajajoukkoon jalkakäytävällä ja kaksi loukkaantui. Ainakin kolmessa muussa paikassa on ollut loukkaantumisia ja Pariisin lähellä on havaittu lauantaiksi epätavallisia ruuhkia.
Mielenilmauksesta uutisoi muun muassa BBC.
Miksi sotajalalla?
Ranskan yleisimmän polttoaineen, dieselin, hinta on noussut osin markkinatilanteesta johtuen vuodessa 23 prosenttia.
Lisäksi presidentti Emmanuel Macronin hallituksen polttoaineverojen korotukset kohdistuvat erityisesti dieseliin: sen osalta veronkorotus on 7,60 senttiä litralta, kun vähemmän saastuttavaksi arvioidun bensiinin veronkorotus on 3,90 senttiä. Tämän vuoksi litra dieseliä maksaa keskimäärin 1,51 euroa.
Kansanliike syntyi, kun Macronin hallitus ilmoitti korottavansa veroja vielä lisää ensi vuoden alusta: 6,50 senttiä dieselille ja 2,90 senttiä bensiinille.
Mielenilmauksille on mielipidekyselyjen mukaan laaja tuki: liki kolme-neljäsosaa vastanneista haluaisi, että lisäverot perutaan. Yli puolet, jotka kertoivat äänestäneensä Macronia, tukevat mielenilmauksia.
Huomioliiviliike vaikuttaa ranskalaiseen tapaan improvisoidulta, sillä ei ole selkeää johtajaa eikä esimerkiksi ammattiliittojen tukea. On myös epäselvää, johtaako se poliittisiin vaikeuksiin Macronille.