Ruotsin onnettomuuksientutkintatoimikunta SHK on tutkinut Ruotsin Uumajassa sunnuntaina sattuneen tuhoisaan lentoturmaan johtaneita syitä. Onnettomuudessa kuoli yhdeksän ihmistä.
Tutkijat ovat kommentoineet turman syitä niukkasanaisesti, mutta lentoturvallisuusasiantuntija Hans Kjäll kertoi Expressenille mahdolliset onnettomuuteen johtaneet syyt.
Teoria 1: Yksi potkurinterä murtui
Yksi lentoturvallisuusasiantuntija Hans Kjällin arvioista on se, että lentokoneen moottori irtosi, kun yksi lentokoneen potkurin teristä murtui.
Tämä olisi voinut muuttaa koneen painopistettä, joka puolestaan olisi vaikuttanut koneen hallintaan. Pieniin potkurikoneisiin painopisteiden muutokset vaikuttavat suuresti.
Moottori sijaitsee koneen etupäässä. Kun se irtoaa, koneen painopiste siirtyy taakse. Tämä taas aiheuttaa reaktion, jossa kone lähtee spiraalin lailla syöksyyn, kertoo Kjäll.
Teoria 2: Riittämättömät turvallisuusrutiinit
Toinen mahdollinen syy lentokoneen putoamiselle on Kjällin mukaan se, että turvallisuusvaatimuksista on poikettu, eikä koneen huolto-ohjetta ole noudatettu.
Ruotsin kuljetushallinnon mukaan koneen sähköistä palvelua ei oltu päivitetty, mutta kone oli silti lentokunnossa turmapäivänä.
Tästä huolimatta turvallisuusmenettely on voinut Kjällin mukaan epäonnistua.
Teoria 3: Toisen lentokoneen vaikutus
Dagens Nyheterin mukaan Uumajan yllä lentänyt kaupallinen lentokone on vaikuttanut turmakoneen aikatauluihin. Laskuvarjohyppääjien kone joutui viivyttelemään ilmassa kymmenen minuuttia, jotta he pääsisivät hyppäämään ulos.
Hans Kjäll pohtii, millainen vaikutus tällä toisella koneella on ollut viivästymiseen ja traagisiin tapahtumiin.
– Bromman lentokentältä lähteneen lentokoneen arvioitu laskeutumisaika oli 14.05. Turmakone putosi minuuttia myöhemmin, Kjäll sanoo.
– Onko näillä asioilla yhteys? Jätämme kysymyksen pöydälle, hän jatkaa.
Onnettomuustutkinta täydessä vauhdissa
Turmassa pudonneen lentokoneen hylky aiotaan kuljettaa tällä viikolla Strängnäsiin lisätutkimuksia varten.
– Tutkinta tulee olemaan vaativa tehtävä, sanoo onnettomuustutkija Ola Olsson.
Hans Kjällin mukaan SHK laatii 30 päivän kuluessa onnettomuudesta alustavan kertomuksen, joka ei kuitenkaan ota vielä kantaa turmaan johtaneisiin syihin.
Tutkijat yrittävät löytää maastosta matkustajien puhelimia, joista saattaisi löytyä lisätietoa tapahtumista.