Ensi kaudella F1-autojen ohjaamon eteen lisättävän Halo-turvakaaren hyödyllisyyttä on analysoitu käymällä läpi viime vuosien pahimpia rata-autoiluonnettomuuksia.
MAINOS
Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Halo on suunniteltu etenkin kahden kohtalokkaan onnettomuuden seurauksena. Nämä ovat Henry Surteesin F2-onnettomuus vuodelta 2009 ja Justin Wilsonin Indycar-onnettomuus kahden vuoden takaa. Molemmissa tapauksissa kuljettajan päähän osui hetkeä aiemmin kolaroineen kilpakumppanin autosta irronnut iso osa.
Halo-kaari on suunniteltu erityisesti tilanteisiin, joissa kuljettajaa päin sinkoutuu isoja osia. Halosta tehdään niin vahva, että sitä kutsutaan jo F1-auton vahvimmaksi osaksi. Se kestää 15-kertaisesti F1-auton painon. Käytännössä se pystyy estämään esimerkiksi irtopyörän osumisen kuljettajaan tai kestämään jopa päälle syöksyvän toisen F1-auton. Suunnittelun lähtökohtana on ollut se, että Halon avulla sekä Surtees että Wilson olisivat pelastuneet onnettomuuksistaan.
Pienempien irto-osien, kuten Felipe Massan kypärään aikoinaan osuneen irtojousen, osalta Halo parantaa todennäköisyyttä välttyä onnettomuudelta, mutta ei täysin estä pikkuosien osumista kuljettajaan. Kuljettajien turvallisuutta on jo Massan onnettomuuden jälkeen parannettu, kun kypärien ja visiirien kestävyyttä on kehitetty.
Analyysin perusteella edes Halo-kaaresta ei olisi ollut apua Jules Bianchin karmeassa onnettomuudessa, jossa Marussia-auto painui radalla varrella olleen nosturitraktorin alle ja Bianchin kypärä osui traktoriin. Törmäys oli niin raju, ettei Halo olisi sitä kestänyt.
Mukana analyysissä on ollut myös Heikki Kovalaisen McLaren-auton rengasrikosta johtunut raju ulosajo päin rengasvallia Espanjan Barcelonassa 2008. Kovalaisen auto hautautui syvälle rengasvallin sisään ja suomalaiskuljettaja kiidätettiin ambulanssihelikopterilla sairaalaan. Kovalainen ei saanut vammoja tapauksessa. Analyysin perusteella Halo-kaari olisi kuitenkin suojellut Kovalaisen päätä entistä paremmin auton syöksyessä päin rengasvallia.
Analyysissä oli myös Kimi Räikkösen hurjannäköinen kolari Fernando Alonson kanssa Itävallan GP:ssä pari vuotta sitten. Alonson auto nousi Räikkösen Ferrarin keulan päälle ja oli vähällä osua suomalaiskuljettajaan. Vammoilta vältyttiin ilman Haloakin, mutta Halo-kaari olisi entisestään parantanut Räikkösen turvallisuutta siinä tapauksessa, jos Alonson auto olisi tullut vähänkin enemmän kuljettajan päälle.
Formula ykkösten lisäksi Halo-kaari on tarkoitus lisätä myös pienempien formulaluokkien ajokkeihin. Haloa ei kuitenkaan tehdä jälkiasennuksena, vaan se pitää alusta lähtien suunnitella osaksi autoa. Siksi se tulee pikkuformuloihin sitä mukaa, kun sarjoihin tulee uudet autot.