Kommentti: Tehtiinkö UMK-finaalista markkinointialusta? Pilvi Hämäläisen esikoisjulkaisu ei olisi voinut saada näkyvämpää ensiesitystä

Pilvi Hämäläisen Mon chéri on mainio poplaulu, mutta paraatipaikka kappaleen ensiesitykselle oli Yleisradiolta erikoinen veto, kirjoittaa MTV Uutisten kulttuuritoimittaja Visa Högmander.

Windows95manin voittoon huipentunutta Uuden musiikin kilpailun (UMK) finaalilähetystä seurasi lauantai-iltana 10. helmikuuta Ylen TV1-kanavalta parhaimmillaan lähes kaksi miljoonaa suomalaista.

Ylen tiedotteen mukaan finaalilähetystä seurasi keskimäärin noin 1,25 miljoonaa katsojaa, UMK-lähetys kuultiin myös Yle Radio Suomessa, YleX:llä ja Yle X3M:ssä ja se nähtiin Ylen lähetysten lisäksi Viron TV3:lla, espanjalaisella TenTV:llä ja hollantilaisella OUTtv-kanavalla.

Viimeksi mainittua, Krista Siegfriedsin selostamaa lähetystä pystyi seuraamaan Alankomaiden lisäksi Ruotsissa, Saksassa, Belgiassa, Ranskassa, Espanjassa ja Israelissa.

Huh! Ei hullumpi paikka artistin ensimmäisen kappalejulkaisun ensiesitykselle, vai mitä?

UMK-finaalin yhdessä Benjamin Peltosen ja Viivi Pumpasen kanssa juontanut Pilvi Hämäläinen herätti ihastusta lähetyksen väliaikanumerona esittämällään Mon chéri -kappaleella.

Tänään tiedotettiin yllättävästi, että Hämäläisen laulama Mon chéri julkaistaan virallisesti tulevana perjantaina.

– Nopeasti viraalihitiksi kasvanut kappale nousi yleisön suursuosikiksi ja finaali-illasta lähtien some on tulvinut kommentteja ja pyyntöjä julkaista kappale myös suoratoistopalveluissa. Nyt tähän pyyntöön vastataan, kun Mon chéri julkaistaan Pilvi Hämäläisen ensimmäisenä biisijulkaisuna tulevana perjantaina 23. helmikuuta, levy-yhtiö Universalin tiedotteessa sanotaan.

Niin. On totta, että yleisön suursuosikiksi on hyvinkin mahdollista päätyä esittämällä ensimmäistä kertaa tarttuva popkappale lauantai-illan prime time -lähetyksessä liki parille miljoonalle katsojalle.

Pilvi Hämäläisen esikoissinglen julkaisee maailman suurimman levy-yhtiön Universal Music Groupin tytäryhtiö Universal Music Finland, jonka markkinaosuus Suomessa on yhtiön nettisivujen mukaan noin 36 prosenttia.

"Suomen ja koko maailman johtava musiikkialan yhtiö”, Universal Music Finlandin sivuilla kuvaillaan. Lienee paikallaan sanoa, että nyt on niin sanotusti palaset kohdallaan yhden lahjakkaan laulajan uran starttiin.

Valtavaa näkyvyyttä

Pilvi Hämäläiselle tämän kaiken toki suo. Hän väläytti laulutaitojaan jo vuonna 2016 Putouksen kahdeksannen kauden finaalilähetyksessä, jossa hänen sketsihahmokilpailun voittanut hahmonsa Aina Inkeri Ankeinen esitti musikaalikappaleen Hämäläisen laulaessa sekä hahmonsa äänellä että omalla lauluäänellään.

Ihmetystä herättää se, että Yle antoi Mon cheri -kappaleelle UMK-finaalissa melkeinpä näkyvimmän mahdollisen markkinointialustan. Oli vain ajan kysymys, että joku levy-yhtiö korjaa hedelmät, ja niin täydellisen hiottu oli Hämäläisen Mon chéri -esitys, että ehkä hedelmät oli korjattu jo ennen finaalia.

Kyllä, Yle antaa UMK-kisaajienkin kappaleille valtavan ison markkinointialustan, mutta ne kisaavat euroviisuedustajuudesta ja niistä voi olettaakin tulevan ainakin jonkinlaisia hittejä.

Pilvi Hämäläinen on valovoimainen esiintyjä ja hyvä laulaja, Elias Koskimiehen ja Leo Jupiterin kirjoittama kappale tarttuvaa ja laadukasta popmusiikkia, mutta oliko “hyllytettynä kahdeksantena UMK-esityksenä” lähetyksessä esitellyn uutuuslaulun ensiesittäminen UMK-finaalissa ja tuolla esityksellä tehty markkinointityö täysin hyväksyttävää?

Se on ratkaisu, jota voi pitää erikoisena. Ratkaisu, joka tavallisten mutkien kautta musiikkiaan suurten yleisöjen kuultavaksi sydänverellä tekevien ja levy-yhtiöille julkaistavaksi tarjoavien musiikintekijöiden mielestä ei todennäköisesti tunnu kovin hyvältä.

Pilvi Hämäläinen julkaisi esikoisromaaninsa vuonna 2022. Katso videolta, mitä hän kertoi kirjasta Huomenta Suomen haastattelussa!

Lue myös:

    Uusimmat