Kaj Lindström, 51, luki mittavalla kartturiurallaan nuottia kahdelle maailmanmestarille: Tommi Mäkiselle ja Kimi Räikköselle. Molemmat pestit olivat kaksivuotisia, ja molemmat jäivät hyvin Lindströmin mieleen.
LUE MYÖS: Villi idea takasi MM-osakilpailun Suomelle – "Ensin he kysyivät, olenko tosissani"
Lindström loikkasi Mäkisen rinnalle MM-rallikauden 2001 päätösosakilpailuun, kun neljä kautta Mäkiselle nuottia lukenut Risto Mannisenmäki oli loukannut selkänsä kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa Korsikalla. Välissä Mäkisen kartturina ehti toimia yhden MM-osakilpailun verran Timo Hantunen.
Mitsubishin ratissa neljä maailmanmestaruutta voittanut Mäkinen siirtyi kausiksi 2002–2003 Subarulle, ja Lindström seurasi perässä. Heti ensimmäisenä Subaru-keväänä tuli tärsky, joka oli vähällä päättää Lindströmin uran muutamaa vuotta myöhemmin.
– Vuonna 2002 Argentiinassa ajoimme rajusti ulos. Sitten jossain vaiheessa huomattiin, että olin loukannut lonkkaani, ja vuonna 2007 minulle tehtiin operaatio. Nyt minulla on tekonivel vasemmassa lonkassa, Lindström kertoo Becs Williamsin juontamassa WRC Backstories -podcastissa.
Kun Mäkinen lopetti uransa kauden 2003 päätteeksi, Lindström siirtyi Kristian Sohlbergin rinnalle kaudeksi 2004, ja kaudella Lindströmin 2005 vieressä istuivat myös ruotsalainen Tobias Johansson ja britti Natalie Barratt. Vuoden 2006 aikana Lindström kilpaili vain kahdessa rallissa Solbergin rinnalla, ja sitten edessä oli kaksi välivuotta.
– Se oli outo tilanne. Kun lonkkaoperaatio oli tehty, minulle kerrottiin, etten voi enää palata ralliautoon. Kävin keskusteluja vakuutusyhtiöiden kanssa, ja he vakuuttivat, ettei operaatio ollut syy sille, etten voi palata. Sanoin, että joko se on se syy tai sitten heidän tulisi antaa minulle paperi, jossa sanotaan, että saan palata ralliautoon. Lopulta kävi niin, että olikin ok ajaa rallia, vaikka operaation jälkeen siitä ei voinut edes keskustella, kun vastaus oli välitön ei.
– Nautin yhä rallista, ja sitten tuli mahdollisuus palata Kimin kanssa. Tartuin siihen.
"Yksityisesti Kimi on täysin erilainen"
Lindström ja Räikkönen kilpailivat kaudella 2009 kahdessa SM-rallissa, yhdessä Italiassa ajetussa asfalttikilpailussa sekä Jyväskylän MM-rallissa. Seuraaviksi kahdeksi kaudeksi S2000-luokan Fiat vaihtui Citroën C4 WRC:hen.
21:n WRC-autolla ajetun MM-rallin aikana kaksikon vauhti riitti parhaimmillaan yleiskilpailun viidenteen sijaan vuonna 2010 Turkissa. Muutamaa kuukautta myöhemmin Saksassa Räikkönen nappasi uransa ainoan pohja-ajan.
– Ne olivat mukavia vuosia. Ralliautoon palaaminen ei ollut minulle siinä hetkessä sellaista, että minun oli pakko päästä takaisin autoon. Jos Kimi olisi ollut ihan sekopää, olisin sanonut, että antaa olla. Hän oli kuitenkin erittäin hyvä autonkäsittelyssä, ja tunsin, että autossa oli vain yksi matkustaja – minä, Lindström kertaa.
– Nuotit olivat kaikkein vaikein asia Kimille. Siihen asti ja sen jälkeen hän on ajanut vain sen mukaan, mitä näkee itse. Silloin hänen piti ajaa kuulon mukaan sen pohjalta, mitä nuoteissa sanotaan. Se oli ehdottomasti vaikein osa. Hän halusi kehittyä, mutta ehkä hän olisi tarvinnut hieman enemmän harjoittelua, että olisi lyönyt kunnolla läpi.
Kahden yhteisen vuoden aikana Lindström pääsi näkemään Räikkösestä sen puolen, joka avautuu vain harvoille ja valituille.
– Mediassa Kimiä pidetään Jäämiehenä, joka ei sano mitään. Yksityisesti hän on täysin erilainen. Hän puhuu koko ajan. Nautin hänen kanssaan työskentelystä. Se oli todella mukavaa, ja oli myös mukavaa nähdä hänen nauttivan siitä niin.
– Nähdäkseni rallivuodet tekivät hyvää hänelle, koska hänen luottamuksensa mediaan ei ollut F1-vuosien jälkeen kovin korkealla. Hän alkoi tulla paremmin toimeen mediaväen kanssa, eikä vetänyt heti Jäämies-moodia päälle nähdessään kameran.
Pitkän uran WRC-toimittajana tehnyt Becs Williams muistaa tämän jäisenkin Räikkösen.
– Tuntui siltä, että sinä olit kontaktipiste Räikköseen: kaikille, jotka halusivat puhua Kimin kanssa – mutta eivät pystyneet, koska Kimi ei halunnut puhua heidän kanssaan – se oli Kaj. Sinua taidettiin haastatella silloin enemmän kuin kertaakaan urallasi, Williams sanoo podcastissaan Lindströmille.
– Kyllä, ja luulenpa, että silloin jotkut toimittajat ajattelivat, että olen kusipää, kun sanoin aina, että Kimi ei anna teille vastauksia. Mutta se ei ollut minun vikani! Hän vain sanoi, ettei anna haastatteluja, ja se siitä, Lindström vastaa.
Vuosien 2010–2011 jälkeen Lindström palasi MM-sarjaan kartturiksi vielä 2017, kun Juho Hänninen sai pestin Toyotan uudesta WRC-tallista. Kaksikko saavutti yhdessä Hännisen MM-ralliuran ainoan palkintokorokesijoituksen, kun he tuulettivat Jyväskylässä kolmoskorokkeella.
Kun kävi ilmi, ettei Hänniselle ollut tarjolla kuljettajapestiä kaudelle 2018, tallipäällikkö Mäkinen kysyi Lindströmiä Jarmo Lehtisen tyhjäksi jättämälle paikalle Toyotan urheilutoimenjohtajaksi. Lindström aloitti työt jo kauden 2017 päätösosakilpailussa Australiassa ja jatkaa tehtävässä vielä tänäkin päivänä.