Korona-aika on muuttanut suomalaisten ruokaostoksia. Eniten on kasvanut vihannesten myynti. Myös naudanlihaa ja alkoholitonta olutta ostetaan aiempaa enemmän. Sen sijaan makeisten ja suklaan myynti kasvoi aiempaa vähemmän. Tiedot käyvät ilmi Päivittäistavarakauppa ry:n ja Tilastokeskuksen keräämistä tiedoista.
Korona-aika kasvatti viime vuonna päivittäistavarakaupan myyntiä kahdeksalla prosentilla. Eniten kasvoi vihannesten myynti.
– 12 prosenttia kasvoi vihannesten ostaminen viime vuonna ja merkittäväksi sen tekee se, että hintataso näissä tuotteissa aleni 4 prosenttia eli se kilomäärä on kasvanut vielä enemmän, huomauttaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Ruokaa laitetaan entistä enemmän kotona
Vihannesten lisäksi ostoskoreihin kertyi aiempaa enemmän alholijuomia ja alkoholittomia juomia, ruokatuotteita ja lihaa. Muutoksia selittää muun muassa se, että ruokaa laitetaan nyt kotona entistä useammin.
– Ihmiset ovat olleet kotona enemmän etätöiden takia ja keväällä koulujen sulkemisten takia ja näiden muiden rajoitusten takia. Matkailu on vähentynyt ja ihmiset laittavat enemmän ruokaa kotona, pohtii Luoto muutosten syitä.
Asiakkaat kertovat, että ostoskorissa on pääosin samoja tuotteita kuin aikaisemminkin.
– Ostokset eivät ole sanottavammin muuttuneet. Ehkä sitä yrittää ostaa vähän enemmän kerralla. Kokkaaminen on lisääntynyt. Se on ollut suuri ilo tässä ja itse asiassa ihan kiva harrastus, sanoo Juhani Seppälä.
– Ehkä isompia eriä tulee ostettua, mutta aika samoja tuotteita, ei ole hirveästi muutoksia. Tietenkin ruokaa tulee tehtyä kotona paljon enemmän nyt, tunnustaa Ilkka Suoanttila.
Kovin kasvu alkoholittomissa juomissa
Juomahyllyllä suomalaisten ostoskoriin sujahtaa aiempaa useammin alkoholitonta olutta.
– Kaikkein kovin kasvu on alkoholittomissa juomissa ja alkoholittomassa oluessa yli 30 prosentin kasvu. Alkoholijuomien myynnin kasvu on 10 prosentin luokkaa, mutta samalla pitää huomioida, että matkustajatuonti on romahtanut käytännössä viime vuonna ja ravintoloiden alkoholimyynti on romahtanut. Varmaankaan se kokonaiskulutus ei ole kasvanut, uskoo Luoto.
Suklaasta ei nyt haeta lohtua
Makeishyllyltä löytyy korona-ajan yllätys: suomalaiset eivät hae lohtua suklaasta ja karkeista. Niiden myynnin kasvu oli viime vuonna hyvin maltillista.
– Se on yllättävä asia, koska esimerkiksi lamavuosina näiden tuotteiden myynti on kasvanut. Olisi voinut ajatella, että pandemiankin aikana kulutus olisi kasvanut, ihmettelee Luoto.
Tuttua kaavaa noudattaa se, että niin kuin ennen koronaakin, eniten ruokakaupoissa myydään maitotuotteita.
Nyt havaitut muutokset ruokakorin sisällössä eivät välttämättä ole pysyviä.
– Oli niin poikkeuksellinen viime vuosi, että varmaankaan kaikki tällaiset kulutusmuutokset eivät tule jäämään, arvelee Luoto.