Koronavilkku-sovelluksen kehittäminen on maksanut 147 000 euroa. Sovellukselle on varattu kuitenkin kuuden miljoonan euron budjetti. Mihin rahat kuluvat?
Kun koronasovellusta lähdettiin keväällä suunnittelemaan, iskettiin sen kylkeen noin viiden miljoonan euron hintalappu. Myöhemmin rahoitusta koronasovellukseen nostettiin kuuteen miljoonaan euroon. Kehitystyö itsessään ei ole ollut kovinkaan kallista, vaan kulut koostuvat kaikesta muusta.
Sosiaali- ja terveysministeriön huhtikuussa julkaiseman muistion mukaan koronavirussovelluksen alustava kustannusarvio oli 5 miljoonaa euroa. Tuo summa jakautuu seuraavasti:
• Hankekoordinaatio, vaatimusmäärittelyn tarkentaminen ja muut asiantuntija-tehtävät (THL) 0,4 milj. €
• Sovellus ja taustajärjestelmän kehittäminen (palveluntuottaja) 3,2 milj.€
• Käyttöönoton tuki ja viestintä (THL, palveluntuottaja) 1,4 milj. €
• Ylläpidon kustannukset tarkennetaan myöhemmin
Mihin rahat ovat kuluneet?
Maanantaina ilmestyneen koronavilkku-sovelluksen on kehittänyt Solita, joka voitti kesäkuussa järjestetyn kilpailutuksen 147 000 euron hinnalla.
Yhteistyö Solitan kanssa jatkuu 2021 elokuun loppuun asti. Tälle THL on arvioinut hintalapuksi 400 000 euroa. Kuitenkin sovelluksen ja taustajärjestelmän kehittämiseen on varattu peräti 3,2 miljoonaa euroa.
THL: tiedonhallintajohtaja Aleksi Yrttiahon mukaan sovellukseen on tähän mennessä käytetty noin 900 000 euroa. Kuuden miljoonan budjettiin on laskettu asiantuntijatyötä muun muassa Kelasta, Sotedigistä, THL:stä ja markkinointitoimistosta.
Yrttiahon mukaan kustannuksissa on varauduttu palvelukapasiteetin laajentamiseen, lisäkehitystyöhön, lisäkäännöksiin ja mahdolliseen yhteistyöhön muiden maiden kanssa.
Budjetti todennäköisesti alitetaan
Tällä hetkellä vaikuttaa kuitenkin siltä, että monessa asiassa rahaa on mennyt vähemmän, ja budjetti alitetaan.
– Tämän hetken kehityssuunnitelmien ja näkymän kustannusten osalta ei tule menemään niin paljon rahaa kuin on varattu, Yrttiaho sanoo.
Suomalaiset ovat myös löytäneet sovelluksen odotettua paremmin, sillä THL:n asettama miljoonan latauksen tavoite ylittyi jo tiistaina. Sen takia myös markkinointibudjetista säästynee rahaa.
Suomen Koronavilkku on ollut muiden maiden sovelluksiin verrattuna sangen edullinen, sillä esimerkiksi Saksassa Covid-sovelluksen hinnaksi on arvioitu yli 20 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi Saksassa kuukausittainen rahamäärä, joka sovelluksen pyörittämiseen kuluu, on peräti kolme miljoonaa euroa.