F1-kaudella 2020 nähdään vain yksi kokonaan uusi kuljettaja, ja viime kauteen verrattuna kuljettajakokoonpanossa tapahtui kaikkineenkin vain kaksi muutosta. Vuoden kuluttua tilanne on todennäköisesti toinen.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen jäljittelemätön esiintyminen F1:n videolla herättää hilpeyttä – Lewis Hamilton tiivistää suomalaisen salaisuuden
Williamsin Nicholas Latifi, 24, on F1-kauden 2020 ainoa tulokas. Viime kaudella Mercedeksen testikuljettajana työskennellyt Esteban Ocon puolestaan palaa lähtöruudukkoon yhden välivuoden jälkeen, nyt Renault'n kisakuskina.
Vuonna 2021 alkavalle uudelle F1-aikakaudelle muutoksia tapahtunee jo huomattavasti enemmän, sillä tällä hetkellä vain kuudella kuljettajalla on sopimus, joka ulottuu vuoteen 2021 tai sitä pidemmälle: Charles Leclercillä Ferrarilla, Max Verstappenilla Red Bullilla, Lando Norrisilla McLarenilla, Oconilla Renault'lla, Sergio Pérezillä Racing Pointilla ja George Russellilla Williamsilla.
Näköpiirissä ei tällä hetkellä ole ainuttakaan nuorta kuljettajaa, joka olisi odotusarvoltaan kaudella 2018 ykkösissä debyytoineen Leclercin tai viime kaudella debytoineiden Norrisin ja Russellin tasolla.
Toisaalta nuorten lahjakkuuksien tilanne on tällä hetkellä poikkeuksellisen tukala, sillä moottoriurheilumaailma on pysähtynyt koronaviruspandemian vuoksi, eikä kukaan tiedä, milloin kausi 2020 saadaan käyntiin. Niin käy mahdollisesti vasta kesällä, ja F1-piireissä kesä on tunnetusti kuuminta aikaa sopimusspekulaatioille ja -neuvotteluille.
LUE MYÖS: McLarenin nuori F1-tähti paljasti käyneensä hämmentävän keskustelun Red Bull -pomon kanssa – "En tiedä, kannattaako minun sanoa tätä"
– Tämä vaikeuttaa uusien kavereiden nousemista F1:een. Superlisenssiin tarvitsee lisenssipisteitä, joita saa sijoituksista eri sarjoista. Nyt kun ei muita sarjoja ajeta, nämä kaverit eivät saa niitä pisteitä, että niiden pisteet riittäisi ajamaan F1:ssä, C Moren asiantuntija Mika Salo sanoo.
– Ja näytöt. Nyt jos odotellaan kesään ennen kuin kuskit pystyy antamaan näyttöjä, talleilla on hirveä riski. Pitäisi tehdä sopimuksia, mutta ei ole mitään dataa tältä vuodelta, mihin perustaa päätökset. Kaikki tiivistyy. Sopimuskausi tulee varmaankin myöhästymään. Ihan niin aikaisin ei saada sopimuksia aikaan kuin viime vuonna. Kaikki tiivistyy sillä tavalla, että tämä peli tulee kovenemaan loppukautta kohden, Ossi Oikarinen komppaa kollegaansa.
Tilanne on nuorille kuljettajille vaikea myös siksi, että F1-autot menevät kaudella 2021 täysin uusiksi.
– Kuinka paljon uskalletaan uusia kuskeja; onko hyvä pitää yksi kaveri, jolla on edes vähän referenssiä edellisvuoden autoon? Aika paljon on mietittävää tallipäälliköillä, vaikka kisoissa ei käydäkään, Oikarinen sanoo.