McLaren-kuljettajien Heikki Kovalaisen ja Lewis Hamiltonin rangaistukset formula ykkösten Malesian GP:n aika-ajossa poikivat vaatimuksia aika-ajosääntöjen pikaisesta rukkaamisesta. Monen asiantuntijan mielestä nykysysteemi synnyttää vaaratilanteita aika-ajon kolmannen jakson aikana.
Ongelman ydin on sääntömuutos, jonka mukaan aika-ajon kolmannen jakson jälkeen autoihin ei saa tankata takaisin sitä polttoainetta, jonka ne jakson aikana kuluttivat, kuten viime vuonna. Autot lähtevät kisaan sillä polttoainemäärällä, joka on tankissa kolmannen aika-jakson jälkeen.
Kymmenen minuutin mittaiseksi kutistuneen aika-ajon päätösjakson aikana kuljettaja ehti ajaa kaksi nopeaa kierrosta uusilla renkailla. Kun kierrokset on ajettu, kuljettajat löysäävät vauhtiaan bensaa säästääkseen. Samaan aikaan radalla voi kuitenkin olla nopealla kierroksella olevia kuljettajia.
Malesian gp:ssä Kovalainen ja Hamilton putosivat aika-ajon kakkosrivistä ruutuihin kahdeksan ja yhdeksän, kun kisan tuomaristo rankaisi heitä muiden hidastamisesta. Näin tapahtui, kun Kovalainen ja Hamilton hidastivat säästääkseen bensaa aika-ajon kolmosjaksolla nopean kierroksen jälkeen.
- En todellakaan pidä tuosta vaaran mahdollisuudesta, BMW-tallin johtaja Mario Theissen totesi viikonvaihteessa ajetun Malesian gp:n yhteydessä.
- Autojen väliset nopeuserot ovat niin suuret, että ongelma vaatii pikaisia toimia. Toivon mukaan jo ennen Bahrainin gp-kisaa.
Samoilla linjoilla oli myös Williams-tallin tekninen johtaja Sam Michael.
- Asia tulee varmaan esille tallien johtajien kokouksessa. Nyt se (onnettomuus) oli vähän liian lähellä. Erot nopeuksissa olivat huikeita, Michael totesi.
Kovalainen ja Hamilton saivat rangaistuksen Malesian GP:ssä kun BMW-Sauberin Nick Heidfeld ja Renaultin Fernando Alonso valittivat joutuneensa hidastamaan vauhtia ajolinjalla hiljaa ajaneiden McLaren-autojen takia.
(MTV3-STT-Reuters)
Katso Netti-tv:stä Kovalaisen suorittama estely: (maksullinen)