Tutkijoiden mukaan asemapäälliköiden turvallisuuskoulutusta on laiminlyöty.
Kreikan tuhoisan junaturman tutkinnassa on käynyt ilmi vakavia puutteita raideliikenteen turvallisuudessa. Tutkijoiden lausunnon mukaan puutteet aiheuttivat välittömän ja vakavan uhan yleiselle turvallisuudelle. Heidän mukaansa esimerkiksi monet viime aikoina palkatut asemapäälliköt eivät ole suorittaneet tehtävään vaadittua perustason turvallisuuskoulutusta.
Tutkijoiden syyttävät sormet osoittavat valtio-omisteiseen Hellenic Railways -yritykseen, joka omistaa maan rautatieverkoston. Heidän mukaansa yritys oli kouluttanut "kriittistä henkilöstöä" riittämättömästi. Tutkiva viranomainen vaatii yhtiötä hyllyttämään ne työntekijänsä, jotka eivät ole suorittaneet täyttä koulutusta.
Lue myös: Kreikassa on nostettu syytteet kolmea rautatievirkailijaa vastaan 57 henkeä vaatineesta junaturmasta
Tutkinta onnettomuudesta aloitettiin kaksi viikkoa sitten, kolme päivää onnettomuuden jälkeen. 57 ihmistä kuoli, kun matkustajajuna ja tavarajuna törmäsivät Ateenan ja Thessalonikin välisellä rataosuudella lähellä Larissan kaupunkia.
Vuorossa onnettomuuden aikana ollut asemapäällikkö on tunnustanut antaneensa ohjeiden vastaisesti matkustaja- ja tavarajunan käyttää samoja kiskoja useiden kilometrien ajan. Asemapäällikköä ja kolmea muuta vastuullista vastaan on nostettu syytteet, ja heitä uhkaa enimmillään jopa elinkautinen vankeus.
Rautatiealan ammattiliitot ovat kuitenkin varoitelleet maan rautatieliikenteen turvallisuusriskeistä jo vuosien ajan. Niiden mukaan rautatieverkoston kunnossapitoa on laiminlyöty vuosikymmenen ajan jatkuneen aliresursoinnin vuoksi.