Pyöräilyä harrastava Veli-Matti Ek, 42, oli pyöräilemässä Tampereelta Pirkkalaan viime perjantaina, kun hän yhtäkkiä lensi pää edellä tiehen.
Video: Pyörällä loukkaantumiset tapahtuvat usein auton ja pyöräilijän törmäyksessä
– Tuli jyrkempi alamäki, jossa erehdyin painamaan liian voimakkaasti etujarrua, Veli-Matti Ek muistelee tapahtunutta.
Jarrun painamisen jälkeen pyörä karkasi kontrollista, mies mätkähti tiehen noin 30 – 40 kilometrin tuntivauhdista ja menetti tajuntansa välittömästi.
Veli-Matin kanssa pyöräilemässä ollut ystävä oli jo mennyt edeltä, mutta kääntyi takaisin katsomaan, minne kaveri oli jäänyt.
"Kypärä varmaan pelasti hengen"
Ystävä teki nopeasti ensimmäiset ensiaputoimenpiteet. Verta tuli Veli-Matin mukaan ”aika paljon”, joten hänen ystävänsä päätti soittaa ambulanssin paikalle.
– Yritin itseasiassa nousta maasta ylös, kun kaveri soitti apua paikalle. Se oli pienimuotoinen shokkitila siitä tärskystä, en ollut ihan näissä maailmoissa.
Ambulanssi kyyditsi Veli-Matin Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan, jossa hän oli vielä eilen odottelemassa magneettikuvauksia.
Lääkäri on puhunut Veli-Matille lievästä aivovammasta eikä mitään merkkejä iskusta pitäisi jäädä. Mitä nyt ruhjeet tulevat näkymään naamassa muutaman viikon.
Onnettomuuden jälkeiset ajatukset pyöräilijä tiivistaa sanaan kiitollisuus.
– Kypärä varmaan pelasti hengen tai esti pahan vammautumisen. Kaaduin nimittäin suorana pää edellä maahan ja loukkaantumisen jälkiä ei ole paljoa muualla.
Ikä ja alkoholinkäyttö vaikuttavat onnettomuuksiin
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan kypärän käyttö ei aina tuo suojaa, jos esimerkiksi törmää ajoneuvon kanssa.
– Tietyissä tilanteissa se voi pelastaa jopa hengen, Valtonen sanoo ja kuten myös Veli-Matin tapaus osoittaa.
Liikenneturvan tilastokatsauksen mukaan pyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on lähes kymmenen vuoden takaisella tasolla.
Valtonen kertoo, että tilastollinen vaihtelu on hyvin satunnaista ja että kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat kaiken kaikkiaan erikoistapauksia, joihin liittyy esimerkiksi ikä ja alkoholinkäyttö.
– Ehkä miehet harrastavat pidempään pyöräilyä. Ja riskipitoisemmin, Valtonen analysoi miesten suurempaa osuutta kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.
Loukkaantumisiin vaikuttaa usein autojen ja pyöräilijöiden yhteentörmäämiset ja toisen osapuolen virheellinen arviointi.
Pyöräily on jossain määrin kausiluonteista. Onnettomuudet lisääntyvät todennäköisesti niinä vuosina, jolloin kelit ovat paremmat, koska tuolloin pyöräilykin lisääntyy.
Tätä ajatusta tukevat ainakin tämän vuoden loukkaantumiset: tammi-toukokuussa loukkaantumisia on ollut Tilastokeskuksen mukaan tänä vuonna 193, kun taas niitä viime vuonna oli 162.
– Toukokuussa luku myös kasvoi. Eli olettaisin, että tähän liittyy sää, tutkimuspäällikkö kertoo.
"Vanhemmat voisivat palkita kypärän käytöstä"
Veli-Matti ei ole aina käyttänyt kypärää, esimerkiksi 15-vuotiaana ajellessaan kotikaupungissaan Raahessa.
– Sitten kun se tuli pakolliseksi, olen sitä käyttänyt. Varsinkin kun on ollut noita urheilupyöriä, jotka menevät paljon nopeampaa.
Kolmen lapsen isä haluaa myös näyttää esimerkkiä lapsille kypärän käytöllään.
Hän arvelee, että kypärän käyttöä voitaisiin lisätä nuorten keskuudessa juurikin esimerkeillä onnettomuuksista.
– Tai sitten vanhemmat voisi palkita jotenkin kypärän käytöstä.
Kun kysyn, mitä hän haluaisi sanoa ihmisille, jotka eivät käytä kypärää, Veli-Matti pitää hetken tauon.
– Omakohtaisen kokemukseni. Voisin olla hengetön, jos en olisi käyttänyt kypärää. Että sitä voi hetken miettiä.