Lahden katukuvaan ilmestyi viime yönä liuta kyykkääviä pahvi-Jeesuksia.
Pääkaupunkiseudun seurakuntalehtien verkkomedia eli Valomerkki vieraili torstain ja perjantain välisenä yönä Lahdessa vastaamassa yhteen kesän huomiota herättäneimmistä mediakampanjoista.
Pahvi-Jeesus haastaa yhdysvaltalaisartistin
Kesäkuun alussa mainostettiin yhdysvaltalaisen Nicki Minajin esiintymistä lahtelaisilla Summer Up -festivaaleilla tuomalla Helsingin tuomiokirkon portaille tuhat pahvihahmoa vähäpukeisesta ja kyykkyasentoisesta laulajasta.
Markkinointitempaus sai laajaa kansainvälistä huomiota. Valomerkki päätti vastata vitsiin. Lahteen tuotiin noin sata kyykkäävää ja virnistävää A3-kokoista pahvista Nasaretilaista. Musiikkifestivaalin tapahtumapaikalle Mukkulaan vietiin myös luonnollisen kokoisia pahvisia festivaali-Jeesuksia tervehtimään tapahtumakävijöitä.
Ei kirkon virallinen kampanja
Halukkailla on mahdollisuus kuvauttaa itsensä hyvässä festivaalihengessä festari-Jeesuksen kera. Tarkoituksena on, että pahvihahmot voisivat jatkossa vierailla kutsusta muissakin kesäisissä tapahtumissa eri puolilla Suomea.
Pahvi-Jeesukset eivät ole kirkon tai kirkolliskokouksen virallinen kampanja, vaan Valomerkin toimituksen pähkäily.
– Halusimme vastata hyväntahtoisesti lahtelaisten paljon pulinaa aiheuttaneeseen markkinointitempaukseen ja maksaa potut pottuina, toteaa Valomerkin tuottaja Jan Ahonen.
Toimitus tavoitteena oli myös piristää kirkon totista julkisuuskuvaa.