Taksikyytejä välittävän Taksi Helsingin laatutiedote paljastaa erikoisia tilanteita, missä asiakkaat ovat törmänneet erimielisyyksiin taksiyrittäjien kanssa.
Vuoden alussa julkaistun tiedotteen mukaan Taksi Helsingin asiakkaat ovat kohdanneet hyvinkin valitettavia, sekä erikoisia tilanteita kyytipalvelun osalta.
Tiedotteessa kerrotaan, että pääasiassa kaikki 7 miljoonaa kyytiä, jotka firma välittää vuoden aikana, sujuvat erinomaisesti taksiyrittäjien ja asiakkaiden välillä, mutta tiedotteeseen on poimittu vuoden aikana karttuneita valitettavia tapauksia.
Asiakkaan piti ilmoittaa reittitoive etukäteen
Tiedotteessa kerrotaan tapauksessa, jossa kokenut kuljettaja sai tehtäväkseen viedä asiakas Hämeentieltä Kalliosta Kuusisaareen. Reittivalintaan pettynyt asiakas oli lähtenyt kesken kyydin taksista pois.
Kuljettaja lähti ajamaan keskustan suuntaan, jolloin asiakas kysyi, miksi ei ajeta Oopperan kautta? Kuljettaja oli todennut asiakkaalle, että reittitoiveet esitetään etukäteen. Tilanne oli eskaloitunut niin pahaksi, että asiakas oli jäänyt taksin kyydistä pois ja ottanut uuden taksin tilalle.
– Jos kyseessä olisi ollut kuljettajan ensimmäinen vastaava ongelma asiakkaiden kanssa toimeen tulemisessa, olisi voitu antaa enemmän painoarvoa kuljettajan omalle versiolle, jonka mukaan syy oli (jälleen kerran) yksin asiakkaassa. Mutta, koska kuljettajalla oli taustallaan jo useampi valitus epäasiallisesta käytöksestä, katsottiin tapaus 60 vuorokauden laatusanktion arvoiseksi. Myös hankalat tilanteet ja omat virheet on yleensä mahdollista hoitaa niin, että asiakas ei poistu kesken kyydin, tiedotteessa kerrotaan.
Kuljettaja uhkaili asiakasta perintätoimistolla
Tiedotteessa kerrotaan tapauksesta, missä kuljettaja yritti periä asiakkaalta 345 euroa ”rikkoutuneen” maksupäätteen takia. Kuljettaja oli uhkaillut asiakasta perintätoimistolla lähettämällä asiakkaalle ilkeitä tekstiviestejä.
– Asiakas pudotti vahingossa taksin maksupäätteen auton lattialle. Kuljettaja ilmoitti, että laite meni rikki, ja yritti myöhemmin periä 345 euron korvauksen rikkoontuneesta laitteesta. Huonolla suomen kielellä kirjoitetut sekavat tekstiviestivaatimukset onneksi herättivät lopulta asiakkaan epäilykset, ja hän otti yhteyttä Taksi Helsinkiin, kerrotaan tiedotteessa.
Asiaa selvitellessä kävi ilmi, että maksupääte ei ollut edes mennyt rikki. Vastaavanlaiset asiat hoitaa taksiyritys, ei kuljettaja. Kuljettaja oli kertonut vastineessaan, että hän yritti periä 35 euroa menetetystä työajasta, ja että asiakas olisi muokannut viestejä.
– Kuljettaja oli kuitenkin uhannut asiakasta jopa asian siirtämisellä perintätoimistolle, jos ei maksua ala kuulua. Viestejä ei oltu tietenkään muokattu mitenkään, tiedotteessa kerrotaan.
Taksi Helsingin hallitus katsoi, että kyseisellä kuljettajalla ei ole edellytyksiä toimia Taksi Helsingin kuljettajana toistaiseksi. Hän voi pyytää kirjallisesti välityksen palauttamista alkuvuodesta 2022. Taustalla oli ollut aikaisempia ongelmia asiakaspalvelun suhteen.
Liian lyhyt matka
Pitkäaikainen kuljettaja sai kyydin, joka oli Laajasalon sisällä. Kuljettaja totesi asiakkaalle, että tämä tilasi ”vitun lyhyen matkan”. Kuljettajan käyttämä tyylilaji oli jatkunut perille saakka.
– Kuljettajasta on tullut parin vuoden aikana 10 valitusta, ja usein samantapaisesta toiminnasta. HTD:n hallitus päätti, että kuljettajan palveluksia ei enää voida käyttää Taksi Helsingin palveluntuotantoon. Tilausvälitys suljettiin vuodeksi, jonka jälkeen kuljettajalla on mahdollisuus pyytää sen avaamista uudelleen, mikäli perusteita päätöksen muuttamiselle löytyy, kerrotaan tiedotteessa.