Tämän kuun alusta tuli voimaan laki, joka velvoittaa arvioimaan laajarunkoisten hallien rakenteiden turvallisuutta.
Laajarunkoisia halleja on käytössä muun muassa ratsastuskouluissa, kaupoissa ja sika- ja siipikarjatiloilla. Uudet säännökset koskevat tuhansia rakennuksia.
Suomessa on arviolta 300 ratsastusmaneesia.
- Me pääsimme helpolla, sanoo raaseporilaisen Billnäsin Ratsastuskeskuksen omistaja Arja Aminoff.
Hänen maneesinsa tarkastuksessa havaittiin vain yksi korjausta vaatinut puute. Billnäsin Ratsastuskeskuksen maneesissa kattotuoleja kannattelevat tolpat on Aminoffin mukaan kiinnitetty muttereilla betonialustaan. Jos mutterikiinnityksiä ei olisi varmistettu, teoriassa ne olisivat voineet löystyä jonakin päivänä ja katto olisi päässyt romahtamaan.
Lakia ryhdyttiin valmistelemaan Laukaan maneesiturman jälkeen. 10-vuotias tyttö kuoli ja neljä sai vammoja, kun ratsastusmaneesin katto romahti kaksi vuotta sitten.
"Yksikin onnettomuus on liikaa"
Suomen Ratsastajainliiton pääsihteeri Fred Sundwall oli mukana Laukaan turman jälkeen perustetussa toimintaryhmässä, jossa oli muun muassa ministeriöiden ja rakennusalan edustajia. Hän piti huolta siitä, että valmisteltava laki tulisi koskemaan kaikkia maneeseja.
- Yksikin onnettomuus on liikaa, sanoo Sundwall.
Useat huolestuneet vanhemmat ovat ottaneet häneen yhteyttä Laukaan turman jälkeen.
Suomessa on arviolta 300 ratsastusmaneesia. Useimmat ratsastuskoulut ja -keskukset ovat jo täyttäneet lain vaatimukset.
Jotkut ovat joutuneet toteamaan, että korjauskustannuksia tulisi liikaa, minkä vuoksi toiminta on jouduttu ajamaan alas.
- Heitä on ehkä kourallinen, arvioi Sundwall.
Billnäsin Ratsastuskeskuksen omistaja Arja Aminoff tuntee yrittäjiä, jotka joutuvat ehkä purkamaan halleja.
Tarkastus ja korjaus kallista
Pelkkä tarkastuskin rasittaa ratsastuskoulun taloutta. Tarkastuksen hinta vaihtelee 5 000 eurosta 10 000:een. Korjauskulut saattavat nousta 100 000 euroon ja ylikin.
Ratsastajainliitto on nostanut tukiasian pöydälle, ja hallitus velvoitetaan seuraamaan lain toimeenpanon seurauksia.
- Jos tämä tulee liian kalliiksi, täytyy löytyä jokin tukimuoto. Kaikki valmisteluryhmässä ymmärsivät ongelman. Aiomme painostaa ministeriöitä ja lobata eduskuntaan valittavia hevosihmisiä, sanoo Sundwall.