Yhdysvalloissa liittovaltion ja osavaltiotason kilpailuviranomaiset nostivat keskiviikkona oikeusjutut sosiaalisen median jättiläisyhtiö Facebookia vastaan.
Viranomaiset pyrkivät kampeamaan kuvapalvelu Instagramin ja viestintäpalvelu Whatsappin Facebookin omistuksesta.
Facebookia syytetään kilpailulainsäädännön rikkomisesta ja valta-asemansa väärinkäytöstä.
Yhdysvaltain kauppakomission FTC:n edustaja kommentoi, että Facebookin toiminta on riistänyt kuluttajilta vapaan kilpailun edut.
– Tavoitteenamme on suitsia Facebookin kilpailuvastaista käytöstä ja palauttaa kilpailullisuus, jotta innovaatio voi kukoistaa, sanoi FTC:n Ian Conner.
Liittovaltion virasto FTC:n ohella erillisen kanteen nosti 48 osavaltion ja territorion kilpailuviranomaisten muodostama ryhmä.
Mukana ovat siis lähes kaikki Yhdysvaltain osavaltiot.
– Lähes vuosikymmenen ajan Facebook on käyttänyt valta-asemaansa ja monopolinsa voimaa pienempien kilpailijoidensa murskaamiseen ja kilpailun tukahduttamiseen tavallisten käyttäjien kustannuksella, sanoi ryhmää johtava New Yorkin oikeusministeri Letitia James.
Katso alla oleva video: Mitä Yhdysvaltaltain teknologiajättien kuulemisesta jäi käteen? Tämän takia Facebook, Google, Amazon ja Apple ovat suurennuslasin alla.
8:19
Facebook: "Kilpailulakien tarkoituksena ei ole rangaista menestyjiä"
Kanteiden mukaan Facebook hankki Instagramin vuonna 2012 ja Whatsappin vuonna 2014 motiivinaan kilpailijoidensa nujertaminen. Facebook kiistää syytökset.
– Kilpailulainsäädäntö on olemassa suojellakseen kuluttajia ja tukeakseen innovaatiota. Sen tarkoituksena ei ole rangaista menestyviä yrityksiä, Facebookin asianajaja Jennifer Newstead kommentoi.
Yhtiö myös vetoaa siihen, että kaupat saivat aikanaan hyväksynnän FTC:ltä.
– Hallitus haluaa uusia päätöksensä, mikä lähettää hyytävän varoituksen yhdysvaltalaisille yrityksille siitä, että mikään kauppasopimus ei ole kiveen kirjoitettu, Newstead lisää.
Joidenkin analyytikkojen mukaan viranomaisten voi olla vaikea todistaa oikeudessa, että Facebookin toiminnasta olisi ollut haittaa kuluttajille, koska Facebook on käyttäjilleen ilmainen.