Sähköä säästyisi selvästi, jos sähkölaitteet raskaasta teollisuudesta kotitalouksien pieniin sähkövempaimiin vaihdettaisiin energiaystävällisemmiksi. Sähkötekniikan professorin Tapani Jokisen mukaan säästöä kodeissa kertyisi jopa 30 prosenttia ja teollisuudessa viitisen prosenttia. Kun sähköstä kaksi kolmannesta kuluu juuri sähkölaitteisiin, etenkin teollisuudessa kysymys olisi merkittävistä rahasummista.
-Laitevalmistajat tekevät kolmenlaisia sähkömoottorilla käyviä laitteita: hyvin, kohtalaisesti ja huonosti energiaystävällisiä. Tässä kohtaa kuluttajan valinta ratkaisee. Ostaako halvempi energiasyöppö vaiko kalliimpi, pitkällä tähtäimellä sähköä säästävä vaihtoehto. Usein valinta kääntyy sen halvemman puoleen, Jokinen sanoo.
Jokisen mukaan sähkönkulutuksessa pallo on nyt pitkälti kotitalouksilla, toimistoilla ja pienemmällä yritysrintamalla, ei raskaassa teollisuudessa. Siellä sähkö käytetään hyväksi jopa 95-prosenttisesti ja sähkönsäästö näkyy heti kannattavuuslukemissa.
-On totta, että sähkön tarve on ollut kasvussa monet vuodet. Teollisuudessa sähkön tehokas käyttö on kuitenkin suoraa rahasäästöä ja sieltä päin ideat meille tutkijoille yleensä kumpuavat. Teollisuuden laitevalmistajien on siis reagoitava asiakkaidensa vaatimuksiin kodinsähkölaitteiden valmistajia nopeammin, professori huomauttaa.
Öljy vaihtuu vedyksi?
Espoossa meneillään olevassa sähkökoneiden tutkijakonferenssissa puheenjohtajana toimiva Jokinen uskoo, että ympäristönäkökulma on Suomessakin yltämässä sähköasioihin. -Ymmärretään, että sähkö vaatii energiaa ja sitä energiaa on saatava jostakin. Kun polttamalla saatu energia on pitkälti poissa laskuista jo Kioton ympäristösopimuksenkin takia, jäljelle ovat jäämässä lähinnä ydin- ja vesivoima sekä uudet energiamuodot, Jokinen pohtii.
Jokinen arvelee, että jo lähitulevaisuudessa etenkin öljylle on keksittävä vaihtoehto. -Viidenkymmenen vuoden päästä autot saattavat kulkea vedyllä. Autoihin käytetään nykyään huomattavat määrät energiaa, josta kaikki menee savuna taivaalle. Kuluttaja ei kuitenkaan ole vielä valmis maksamaan ympäristöstä. Siksi autoteollisuuden ei tarvitse panostaa tutkimukseenkaan, Jokinen sanoo.