Laivojen törmäyksessä kadonneen etsinnät lopetettu

1:16imgÖljytankkeri ja rahtilaiva törmäsivät Pohjanmerellä.
Julkaistu 11.03.2025 05:45

MTV UUTISET – STT

Lentopetrolia kuljettaneella säiliöaluksella on ollut törmäyksen jälkeen useita räjähdyksiä ja tulipalo. Polttoainetta pelätään vuotaneen mereen.

Britannian rannikkovartiosto on lopettanut etsinnät kadonneen miehistön jäsenen löytämiseksi Pohjanmerellä sattuneen törmäyksen jälkeen.

Rahtilaiva ja säiliöalus törmäsivät eilen Hullin kaupungin edustalla. Säiliöaluksen miehistö jätti aluksen sen jälkeen, kun siellä oli räjähtänyt useita kertoja.

Rannikkovartioston mukaan alusten miehistöjen jäsenistä yhteensä 36 saatiin vietyä turvallisesti rantaan. Heistä yksi vietiin vielä sairaalaan.

Yksi rahtilaivan miehistön jäsen on yhä kateissa. Rannikkovartioston mukaan häntä ei ole löydetty laajamittaisten etsintöjen myötä ja etsinnät on nyt lopetettu.

Säiliöaluksella törmäyksen aikoihin ollut mies on kertonut BBC:lle, että rahtilaiva oli ilmaantunut kuin tyhjästä ja törmännyt säiliöalukseen. Näkyvyys oli tiettävästi ollut onnettomuushetkellä huono.

Säiliöalus on ollut tulessa törmäyksen jäljiltä. BBC julkaisi maanantaina videon, jossa näytti siltä, että ainakin yhdeltä alukselta nousi sankkaa tummaa savua. BBC:n mukaan myös rahtilaivassa syttyi tulipalo ja alukset olivat liekeissä vielä useita tunteja törmäyksen jälkeen.

Hälytys törmäyksestä tuli rannikkovartioston mukaan paikallista aikaa aamupäivällä ennen kello kymmentä.

Säiliöalus oli törmäyshetkellä ankkurissa

Ruotsalaisvarustamo Stena Bulk omistaa onnettomuudessa osallisena olleen 183-metrisen Stena Immaculate -säiliöaluksen yhdessä. Alusta operoi yhdysvaltalaisyhtiö Crowley.

Meriliikennettä seuraavan Marine Traffic -verkkopalvelun mukaan säiliöalus oli saapunut Kreikasta, kun taas 140-metrinen Solong-konttialus oli ollut matkalla Hollannin Rotterdamiin.

Solong on rekisteröity Portugaliin, ja sen omistaa saksalainen Reederei Koepping.

Säiliöaluksen operaattorin Crowleyn mukaan alus oli ollut ankkurissa Hullin lähellä, kun rahtilaiva törmäsi siihen. Crowleyn mukaan Stena Immaculate oli ollut törmäyshetkellä Yhdysvaltain asevoimien väliaikaisessa palveluksessa ja kuljettanut lentopetrolia.

Yhdysvaltalainen virkamies on osaltaan vahvistanut aluksen kuljettaneen lentopetrolia Yhdysvaltoja varten, kirjoittaa BBC. Virkamiehen mukaan tapaus ei vaikuta operaatioihin tai taisteluvalmiuteen.

Törmäyksen seurauksena ainakin yksi lentopetrolia sisältäneistä säiliöistä oli vaurioitunut, kertoo Crowley. Yhtiön mukaan tässä vaiheessa on epäselvää, miten paljon polttoainetta säiliöstä on mahdollisesti päässyt vuotamaan. Törmäyshetkellä säiliöaluksella oli 16 säiliössä yhteensä 220  000 barrelia lentopetrolia.

Brittilehti Guardianin mukaan säiliöaluksen kuljettamaa polttoainetta pelätään vuotaneen mereen. Britannian rannikkovartiosto kertoi aiemmin selvittävänsä todennäköistä vuotoa.

Greenpeace huolissaan merenelävistä

Guardianin mukaan asiantuntijat ovat arvioineet, että lentopetrolin vuotaminen mereen ei olisi niin vakava ympäristöongelma kuin raakaöljyvuoto olisi. Joissakin tapauksissa voi olla parempi jättää herkästi syttyvä aine palamaan. Lisäksi suurin osa lentopetrolista haihtuu hyvin nopeasti.

Konttialuksen kyydissä oli muun muassa 15 kontillista myrkyllistä natriumsyanidia, jota käytetään muun muassa metallin puhdistuksessa.

Ympäristötoksikologian professori Alastair Hay Leedsin yliopistosta kertoo BBC:lle, että natriumsyanidi voi veden kanssa kosketuksiin joutuessaan muodostaa kaasua, joka voi puolestaan olla uhka pelastustyöntekijöiden terveydelle.

Exeterin yliopistossa toimivan ympäristöjärjestö Greenpeacen tutkimuslaboratorion tutkija Paul Johnston kertoo uutistoimisto AFP:lle, että he ovat äärimmäisen huolissaan vaaroista, joita aluksissa olleet kemikaalit voivat aiheuttaa meren eläimille.

– Pyöriäisten lisääntymisalueen lähellä veteen päätynyt lentopetroli on myrkyllistä kaloille ja muille mereneläville, Johnston lisäsi.

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat