Suomen ensimmäinen ja tiettävästi ainoa moottoripyörätaksi kyyditsee asiakkaita Tampereella. Otimme yhteyttä piristävän erilaisen pirssin taustalla olevaan yrittäjään, jonka tuorein menopeli mahdollistaa ammatin ja rakkaan harrastuksen yhdistämisen.
Pääkuvan videoHonda Monkey teki paluun kevarina – upea muotoilu ja huokea hinta yhdistyvät |
Invataksiyrittäjänä vuodesta 1985 asti toiminut tamperelainen Juha Lauronen on moottoripyöräilijä henkeen ja vereen. Hän kertoo aina ihastelleensa maailmalla kaikenlaisia moottoripyörätakseja, mutta harmitelleen, kun sellainen ei ole Suomessa ollut mahdollinen. Ennen kuin nyt.
Heinäkuun alussa muuttunut taksilaki sai Laurosen lähtemään moottoripyöräkaupoille. Mukaan tarttui Can-Am Spyder, joka rekisteröitiin ammattikäyttöön. Laki ei vieläkään salli kaksipyöräisen käyttämistä taksiliikenteessä, mutta Laurosen mukaan kolmipyöräisenä Spyder taipuu taksiksi perusprätkää paremmin.
– Onhan se tukeva laite, eikä tarvitse pelätä, että kaatuu, hän kertoo, ja jatkaa, että matkatavaroitakin mahtuu mukaan ostoskassillisen verran.
Mikäli ei ole koskaan ollut kaksipyöräisen kyydissä, on Spyder-kyyti Laurosen mielestä hyvä tapa tutustua moottoripyöräilyyn.
100-hevosvoimaisen Can-Am Spyderin ohjaksiin riittää henkilöauton ajokortti, mutta kypärä on pakollinen niin kuljettajalla kuin matkustajallakin. Laurosen taksipalvelussa kypärä sekä kypärämyssy kuuluvat hintaan.
Käsipystylläkin pääsee kyytiin
Lauronen kertoo, että moottoripyörätaksi on otettu Tampereella ilolla vastaan. Asiakkaita on riittänyt koululaisista eläkeläisiin.
– Tähän asti kaikki kyydit ovat olleet ennalta sovittuja, soitettuja tai Facebookin kautta tulleita. Toki käsipystylläkin onnistuu, vaikka vielä ei ole kukaan uskaltautunut.
Pariin tapahtumaankin moottoripyörätaksi on tilattu kyydittämään vieraita.
Can-Am Spyder on siinäkin mielessä poikkeuksellinen suomalainen taksi, että se laitetaan todennäköisesti talviteloille.
– Ainakaan vielä en ole löytänyt sopivia talvirenkaita.