Fordin Jari-Matti Latvala johtaa avauspäivän jälkeen Walesin MM-rallia 12,9 sekunnilla ennen Citroënin Sébastien Loebiä.
- Aika stressaavaa ajamista. Koko ajan joutuu säätelemään vauhtia pidon mukaan. Vauhti on siinä 95-100 prosentin välissä, mutta järki on koetettu säilyttää mukana, Latvala kertaili ennen päivän päättänyttä yleisöerikoiskoetta.
Ulosajo kaatosateen liukastamalla tiellä pudotti Fordin Mikko Hirvosen liki viiden minuutin päähän Latvalasta ja kisan kärkitaistosta viidennellä ek:lla. Se tarkoitti myös, että taistelussa automerkkien MM-tittelistä sarjaa 11 pisteellä johtava Citroen on Loebin kyydittämänä erittäin vahvoilla.
Jos eteläisen ja keskisen Walesin sää pysyy kylmänä, kuten on ennustettu, reilun kahden kisapäivänä aikana ehti vielä tapahtua paljon.
- Lauantai voi olla aika vaativa päivä. Se huolettaa eniten, ettei tiedä paljonko jäätä reitillä on, Latvala sanoo.
Jäätä, vesi- ja raekuuroja
Kisareittiä rukattiin perjantaina talvisten olosuhteiden takia. Kisan avaus-ek, joka piti ajaa myös neljäntenä ek:na, peruttiin. Lisäksi ek-kolmonen, joka ajettiin uudelleen kuudentena ek:na, lyheni 17 kilometriä 18,28 kilometriin. Ek-pari 2/5 kutistui vajaan kilometrin 4,28 kilometriin.
Olosuhteet olivat koko päivän äärimmäisen vaativat.
- Kakkos-ek:lla tien pinta oli mudan takia liukas. Kolmosen lopussa taas oli puolentoista kilometrin ajan jäätä. Se osuus piti ajaa ihan hiljaa. Meillä oli siinä pari pientä tilannetta, auto lähti poikittain, mutta ei onneksi käynyt kuinkaan, Latvala kertaili.
- Iltapäivällä viitos-ek:lla tuli vettä kaatamalla. Tien pinta liejuuntui ja tuli liukkaaksi. Kuutosen lähdössä tuli taivaan täydeltä rakeita. Matkalla se muuttui vesisateeksi, joka oli niin raju, ettei pyyhkijöiden teho riittänyt ja jarrutuksissa auto oli karata vesiliirtoon.
(MTV3-STT)