Lentäminen on turvallisin ja nopein tapa liikkua pitkiäkin matkoja, mutta joskus matkustajan poikkeava terveydentila voi rajoittaa koneeseen pääsyä.
Flunssa
– Kaikkein yleisimmin lentomatkustaja joutuu arvioimaan mahdollisuuttaan lentää akuutin ylähengitysinfektion aikana, sanoo ilmailulääkäri Alpo Vuorio.
Nuhan takia nenän ja korvien välinen paineentasaus ei välttämättä toimi normaalisti, mikä voi aiheuttaa lennolla tukkoisuuden tunnetta korvissa tai jopa kovaa kipua. Tämä voi aiheuttaa jopa painevamman tärykalvoissa, joka tietää parin päivän lentokieltoa. Myös lääkärissä käynti on painevamman yhteydessä tarpeen.
Muita lentomatkustamisessa huomioitavia terveydentiloja
Raskaus
Aivoverenkierron häiriöt
Äskettäinen leikkaus tai vamma
Sepelvaltimotauti
Psykoosit
Tarttuvat taudit (esim. tuberkuloosi, kurkkumätä)
Anemia
Diabetes
Flunssaisena paineentasauksen toimivuutta voi testata kotioloissa sulkemalla kädellä sieraimet ja nielaisemalla. Jos korvat tuntuvat tasaavan paineen normaalisti, on lennolle turvallista lähteä. Vuorio muistuttaa, että varmuuden vuoksi voi käyttää nenäsuihketta ennen nousua ja laskua, mikä auttaa paineentasauksessa.
Ripuli
Vuorion mukaan toinen yleinen lentomatkustamista rajoittava sairaus on ripuli, jolloin suolisto toimii normaalia vauhdikkaammin ja kehon nestetasapaino on häiriintynyt.
– Suolistossa on yleensä ripulin aikana normaalia runsaammin ilmaa. Kun noustessa ilman tilavuus suolistossa laajenee, ja vastaavasti laskussa ilmatilavuus pienenee, saattaa tämä pahentaa ripulioiretta. Tällöin nestetasapaino voi järkkyä, ja matkustaja saattaa pahimmillaan menettää tajuntansa.
Keuhkosairaudet
Maanpinnalla ilman happipitoisuus on 21 prosenttia, mutta lentokoneen matkustamossa ilma on ohuempaa, jolloin happipitoisuus putoaa 15 prosenttiin. Terve ihminen sopeutuu muutokseen hyvin, mutta keuhkopotilaalle muutos voi aiheuttaa ongelmia.
Keuhkopotilaan lentokelposuutta voidaan arvioida verikokeella tutkimalla hapen osapaine, jonka perusteella hänelle voidaan tarvittaessa antaa lisähappea lennon aikana. Asiasta tulee ilmoittaa etukäteen lentoyhtiölle.
– Mikäli arvio jätetään tekemättä, saattaa potilas kärsiä lennon aikana hapenpuutteesta ja joutua vakavaan vaaratilanteeseen, Vuorio sanoo.
Sydänsairaudet
Sydänpotilas voi matkustaa normaalisti, jos sairaus on vakaassa vaiheessa ja oireet ovat enintään lieviä. Oireiden vakavuutta voi testata itsekin: mikäli 50 metrin kävely tai yhden kerrosvälin portaiden nousu aiheuttaa rintakipua tai hengenahdistusta, on lentomatkustaminen jätettävä väliin.
Vuorion mukaan erityisen huolellinen tulee olla arvioidessa sydäninfarktipotilaan lentokuntoa. Keskimäärin kohtaus vaatii voin kolmen viikon toipumisjaksoa ennen lentämistä.
Sydänpotilaan terveyden arvioi asiantunteva lääkäri, joka täyttää kansainvälisen MEDIF-lomakkeen matkustajan lentokelpoisuudesta. Lomakkeen voi tulostaa lentoyhtiön nettisivuilta, ja sen turvin matkustaja voi saada mukaan tarvitsemansa lisähapen, saattajan tai muita tarvittavia järjestelyitä.
Myös matkavakuutuksen kanssa sydänpotilaan tulee olla tarkkana. Vakuutusyhtiöt suhtautuvat yleensä pidättyväisemmin sairaudesta aiheutuviin korvausvaatimuksiin, jos sydänsairaus on ollut tiedossa ennen matkaa. Vuorio muistuttaa, että korvauslaajuus kannattaa tarkistaa jo ennen matkaa, ja hankkia Kelasta kansainvälinen sairausvakuutuskortti.