Lewis Hamiltonin vauhdinlisäys kisan loppuhetkillä korosti Mercedeksen brittitähden ylivoimaisuutta F1-kauden kahdeksannessa GP:ssä, C Moren studiossa ihmeteltiin Ranskan osakilpailun jälkeen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Itävallan GP suorana 28.-30.6.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Paalulle ajanut Hamilton piti tallitoverinsa Valtteri Bottaksen takanaan Ranskan GP:n startissa ja karkasi murskaavaan voittoon 18 sekunnin erolla.
Kisan lopussa nähtiin hieman pimentoon jäänyt yksityiskohta, joka hämmästytti asiantuntija Toni Vilanderia.
– Miten voi olla mahdollista, että Hamilton ajaa kisan nopeimman kierroksen virtuaalisen turva-auton jälkeen viimeisellä kierroksella vain näpäyttääkseen, että vauhtia oli vielä sekunti varastossa? Ja samalla Valtteri joutuu säästelemään renkaita. Sitten Sebastian Vettel hakee uudet pehmeät renkaat, jotka pitäisivät olla 1-1,5 sekuntia nopeammat, ja alittaa Hamiltonin ajan vain kahdella sadasosalla, Vilander ihmetteli.
LUE MYÖS: Daniel Ricciardolle kaksi rangaistusta – Kimi Räikkönen kipusi tuloslistalla ja sivusi kauden parastaan!
Tämä huomio käänsi studiokeskustelun siihen tosiseikkaan, että Bottas on ollut Mercedes-kuskeista useammin pulassa renkaiden kulumisen kanssa.
– Se on kysymys, johon varmasti Valtteri itsekin haluaa vastauksen. Siihen ei ole yksioikoista vastausta. Yksi seikka on se, että puhtaassa ilmassa ajavan on helpompi säästää renkaita kuin toista jahtaavan kuljettajan, toinen asiantuntija Ossi Oikarinen totesi ja lisäsi syiksi ajotyylierot ja auton tekniset säädöt.
Vilander avasi näitä teemoja enemmän.
– Ei siinä montaa vaihtoehtoa ole. Ajotyyli eli mitä kuljettaja tekee autossa saadakseen tietyn kierrosajan ja viedäkseen kisapituuden läpi. Sitten on auton säätäminen kisainsinöörin kanssa. Vaatiiko Valtteri sitä, että auton takapäässä on enemmän pitoa, jolloin auto aliohjaa enemmän, kun taas Hamilton haluaa neutraalimman auton, joka kuluttaa eturenkaita vähemmän? Kilpailun jälkeen Valtteri sanoi, että eturenkaat loppuivat, Vilander pyöritteli.
Pääkuvan videolla keskustellaan vielä lisää Mercedes-kaksikon ajotyyleistä ja puntaroidaan myös sitä, onko Bottaksella enää mahdollisuuksia lyödä Hamiltonia MM-sarjassa. Alla Bottaksen ja Hamiltonin kommentit Ranskan kisasta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.