Lähiopetuksen keskeytyminen on nostanut esiin aiheellisen huolen niistä lapsista ja nuorista, joiden kotiolot ovat turvattomat. Näin sanoo opetusministeri Li Andersson (vas.).
Huolta on herännyt myös perheistä, joissa vanhempien mahdollisuus tukea lasta tai nuorta arjen rutiineissa ja oppimisessa ovat riittämättömät.
– Haluan korostaa, että on ensiarvoisen tärkeää, että oppimisen tukeen panostetaan myös tämän poikkeuksellisen ajanjakson ja etäopetuksen aikana. Me emme saa jättää yhtäkään lasta tai nuorta yksin tässä tilanteessa, Andersson sanoi torstaina hallituksen koronatilannekatsauksessa.
– Huoltajat ovat myös poikkeusoloissa velvollisia huolehtimaan siitä, että oppivelvollisuuteen kuuluvat nuoret oppivelvollisuutensa myös suorittavat.
Lue myös: Lakkiaisjuhlille etsitään toista päivää, pääsykokeet halutaan yhä järjestää – tämä kaikki hallituksen tiedotustilaisuudessa kerrottiin
Ministerin mukaan on tärkeätä, että ongelmatilanteet tunnistetaan ja että niihin puututaan ajoissa. Tukea voi tarvittaessa antaa esimerkiksi koulukuraattori tai erityisopettaja vaikkapa videoneuvottelusovellusten välityksellä.
Mikäli tilanne on kuitenkin niin vakava, että oppilaaseen ei saada lainkaan yhteyttä tämän etäopetusjakson aikana, vertautuu tilanne Anderssonin mukaan siihen, että oppilas jäisi normaalioloissa tulematta kouluun.
– On itsestään selvää, että koululla on tällaisessa tilanteessa velvollisuus puuttua tilanteeseen, Andersson linjaa.
Ministerin mukaan ensin on yritettävä saada yhteys huoltajiin. Lisätukea tarvittaessa voidaan saada apua myös kunnan sosiaalitoimen perhepalveluista, joista lapsi tai nuori voi saada niin sanotun omatyöntekijän, joka voi lähteä auttamaan tilanteen purkamisessa.
– Jos on epäilys siitä, että lapsella on muukin kuin koulunkäyntiin liittyvä vakavampi hätä ja hän tarvitsee vankempia tukitoimia, vankempaa apua, niin silloin voidaan konsultoida myös lastensuojelua, Andersson sanoi.