Liikenne ei ole palautunut pandemiaa edeltävälle tasolle.
Venäjän aloittama sota Ukrainassa ja polttoaineen kallistuminen näkyvät niin tieliikenteessä, lentoliikenteessä kuin rautateilläkin, kertoo liikenteenohjausyhtiö Fintraffic.
Tieliikenteen liikennemäärät ovat olleet pandemiaa edeltävää aikaa pienempiä. Esimerkiksi raskaan liikenteen ajoneuvojen määrät laskivat 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tiedot ilmenevät Fintrafficin huhti-kesäkuun tilastoista.
Lentoliikenne vilkastui tänä vuonna kesää kohti, mutta myös lentojen määrät olivat huhti-kesäkuussa vajaan kolmanneksen pienemmät kuin ennen pandemiaa vuonna 2019.
Tavarajunien liikenne on myös supistunut edellisvuodesta, mutta henkilöliikenteessä lähijunien määrä kasvoi lähes kuusi prosenttia.
Fintrafficin mukaan polttoaineen kallistuminen on saanut entistä useamman etsimään vaihtoehtoja yksityisautoilulle. Lisäksi Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat Ukrainan sodan seurauksena heikentyneet.
Mahdollisuus liikenteen kehittämiselle
Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen sanoo tiedotteessa, että käynnissä oleva kriisi kannattaisi käyttää hyväksi ja uudistaa liikennejärjestelmä nykyistä tehokkaammaksi ja kestävämmäksi. Esille hän nostaa yksityisautoilun vaihtoehtojen kehittämisen sekä kuljetusketjujen odotusaikojen minimoimisen ja niiden tehokkuuden parantamisen.
Korhosen mukaan näitä tavoitteita voidaan edistää digitalisaation avulla, mutta se kaipaa Suomelta julkisia panostuksia digitaaliseen infrastruktuuriin ja käytäntöihin.
– Idän liikenteen supistuttua merkittävästi Suomesta on tullut Euroopan pohjoinen pussinperä, Korhonen toteaa.