Kauden 14. F1-osakilpailu ajettiin sunnuntaina Italiassa Monzan radalla. MTV Sport seurasi kisaa hetki hetkeltä.
Tulospalvelu | MM-pistetilanne | Katsomo-lähetys | Live-kuvagalleria
Kisan kärki: (suluissa varikkokäynnit)
1. Rosberg (1), 2. Hamilton (1), 3. Vettel (2), 4. Räikkönen (2), 5. Ricciardo (2), 6. Bottas (2)
Kello 16.25: Bottaksen kuudes ja Massan yhdeksäs sija riittävät nostamaan Williamsin takaisin Force Indian ohi valmistajien MM-pisteissä. Pisteet nyt 111-108.
Kello 16.24: Rosberg tuulettaa voittoaan todella helpottuneena. Kaikki ratkesi startissa, kun Hamilton mokasi lähden.
Kello 16.21: Nico Rosberg ajaa voittoon! Hänelle uran 21:s voitto ja 50:s palkintosija. MM-piste-ero nyt kaksi pistettä, sillä Hamilton tulee toiseksi. Sebastian Vettel ottaa kolmossijan ja Kimi Räikkönen on neljäs. Daniel Ricciardo ottaa vitossijan ja Valtteri Bottas on kuudes.
Kierros 53/53: Mikään ei uhkaa Rosbergin voittoa. Muutenkin kärkiporukan sijoitukset näyttävät olevan sinetöidyt. Alonso iskee parhaan kierroksen tauluun: 1.25,340.
Kierros 51/53: Räikkönen ottaa jälleen nopeimman kierroksen nimiinsä: 1.26,016.
Kierros 51/53: Bottaksella ei mahdollisuuksia vastata Ricciardon vauhtiin, ero on aussin hyväksi jo pari sekuntia.
Kierros 50/53: Nico Rosberg harvinaisissa tv-kuvissa, hän on kaventamassa Hamiltonin MM-johdon vain kahteen pisteeseen.
Kierros 48/53: Red Bullilla on kova jahti päällä, Verstappen nousee Perezin ohi seitsemänneksi. Perez väistää ja ajautuu radalta ulos.
Kierros 47/53: Ricciardo pamauttaa pääsuoran päässä rohkeasti ja pääsee Bottaksesta ohi! Pystyykö Valtteri iskemään vastaan?
Kierros 46/53: Ricciardo on noussut alle sekunnin päähän Bottaksesta. Nyt puolustustaistelu käyntiin!
Kierros 44/53: Bottakselle sanotaan rauhallisesti, että Ricciardo lähestyy hiljalleen, mutta hänellä on kuluneet ja astetta pehmeämmät renkaat.
Kierros 43/53: Räikkönen parantaa entisestään, taas kisan nopein kierros: 1.26,268
Kierros 42/53: Räikkönen pamauttaa kisan nopeimman kierroksen 1.26,287. Ero Vetteliin on silti yli kuusi sekuntia.
Kierros 41/53: Hamilton vetäisee ensimmäisessä shikaanissa pitkäksi. Hän matelee hidasteiden yli ja häviää puolitoista sekuntia.
Kierros 39/53: Ricciardo ajaa sekunnin nopeammin kuin Bottas. Ero nyt reilut kolme sekuntia. Kuinka kauan Ricciardon superpehmeät kestävät?
Kierros 39/53: Kärkiviisikon osalta tuskin enää stoppeja nähdään. Kärjen tilanne:
1. Rosberg
2. Hamilton +10,9
3. Vettel +27,9
4. Räikkönen +34,7
5. Bottas +45,8
6. Ricciardo +49,4
Kierros 38/53: Daniil Kvjatin Toro Rosso -auto rullataan pilttuuseen, venäläisen surullinen kierre sen kuin jatkuu.
Kierros 38/53: Daniel Ricciardo tulee tekemään stoppinsa, alle superpehmeät kumit. Räikkönen nousee sijalle neljä ja Bottas viidenneksi. Ricciardo hakee aggressiivista loppua, joten Bottas saa pistää parastaan.
Kierros 37/53: Felipe Massa tulee varikolle, joten Bottas nousee kuudenneksi.
Kierros 37/53: Rosbergin johto on edelleen turvalliset 11 sekuntia. Hamilton vielä tanakammin toisena, Ricciardo on hänestä 14 sekunnin päässä, Red Bull -kuski tullee tekemään pysähdyksensä.
Kierros 36/53: Räikkönen löytää radalta jälleen Verstappenin. Mutta Max tulee edeltä varikolle ja Kimi nousee automaattisesti viidenneksi. Samalla Bottas ottaa seitsemännen sijan.
Kierros 35/53: Räikkönen tulee toiselle stopilleen, pehmeät kumit alle. Palaa radalle kuudentena, Verstappenin taakse.
Kierros 34/53: Vettel tulee varikolle, jälleen menee vähän aikaa hukkaan. Palaa radalle pehmeillä kumeilla sijalle 5, Ricciardon ja Verstappenin väliin.
Kierros 34/53: Ja Valtteri tekee työtä käskettyä, tyylikäs ohitus pääsuoralla. Valtteri nousee kahdeksanneksi, ero viidentenä olevaan Ricciardoon 21 sekuntia.
Kierros 33/53: Bottakselle sanotaan, että nyt pitäisi päästä Hülkenbergistä ohi, että Ricciardo on saavutettavissa, mikäli hän pysähtyy.
Kierros 32/53: Hamiltonin ero kärkimies Rosbergiin on nyt 10 sekunnin luokkaa. Välissä Ferrarit, jotka siis tulevat vielä varikolle.
Kierros 31/53: Bottas tulee toisen kerran varikolle, alle uudet pehmeät kumit. Tällä mennään loppuun saakka, hän putoaa sijalle 9.
Kierros 29/53: Rosbergille sanotaan, että Hamilton puristaa erittäin kovaa. Se pitää paikkaansa, hän ottaa Räikköstä kiinni kaiken aikaa, vaikka alla on kaksi astetta kovempi kumi.
Kierros 27/53: Manorin Pascal Wehrleinille sanotaan useaan otteeseen, että auto pitää pysäyttää. Hän ajaa viimein tien sivuun ja kisa on siinä.
Kierros 27/53: Kärjen tilanne:
1. Rosberg
2. Vettel +4,9
3. Räikkönen +7,5
4. Hamilton +10,9
5. Bottas +19,7
6. Ricciardo +21,0
Kierros 26/53: Tilanne on nyt normalisoitunut: Rosberg kärjessä keskikovalla kumilla, perässä Vettel ja Räikkönen superpehmeillä sekä Hamilton keskikovalla. Ferrareiden pitää vielä pysähtyä. Bottaksella pehmeä rengas, eli pysähtymispakkoa ei enää ole, mutta riittääkö rengas loppuun?
Kierros 26/53: Hamilton tulee renkaidenvaihtoon, hänellekin keskikovat renkaat alle. Ferrarit ehtivät edelle selkeästi. Mutta Hamiltonin ei ole enää pakko tulla varikolle, Vettelin ja Räikkösen on.
Kierros 25/53: Rosberg tulee sisään, keskikovat renkaat alle. Näillä mennään varmasti maaliin saakka. Mutta stoppi on hidas, Vettel pääsee viiden sekunnin päähän.
Kierros 24/53: Ricciardo on nyt alle sekuntin päässä Bottaksesta. Eli avattava takasiipi luo lisää tuskaa.
Kierros 23/53: Vettel on saanut kurottua Hamiltonin eroa alle 21 sekuntiin. Räikkönen Hamiltonista noin 23 sekunnin päässä. Eli tiukoille menee stopin kanssa. Samaan aikaan Hamilton ajaa Rosbergin eroa kovaa kiinni, nyt noin 12 sekuntia jäljessä.
Kierros 22/53: Bottaksen päävastustajiin kuuluva Sergio Perez ohittaa Grosjeanin ja nousee sijalle seitsemän. Kuudentena oleva Ricciardo on kaventanut Valtterin etumatkan vain hieman reiluun sekuntiin.
Kierros 20/53: Hamiltonin varikkostoppi on lähellä. Vettel tällä hetkellä hänestä 22 sekunnin ja Räikkönen 23 sekunnin päässä. Eli tiukalle menee, nyt tarvittaisiin Ferrareilta puristusta.
Kierros 19/53: Bottas tulee tyylipuhtaasti Grosjeanin ohi pääsuoralla. Tilanne on nyt normaali, Räikkönen neljäntenä ja Bottas viidentenä. Kärkikaksikko Rosberg-Hamilton ei ole vielä käynyt varikolla.
Kierros 18/53: Hidastuskuva näyttää, että Vettelin varikkostopilla oli ongelmaa, vasen eturengas ei mennyt tyylipuhtaasti kiinni.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kierros 17/53: Sitten tulee Vettel renkaidenvaihtoon, myös superpehmeät kumit alle. Palaa radalle juuri Räikkösen eteen.
Kierros 16/53: Räikkönen varikolle! Uudet superpehmeät kumit alle! Eli Kimi tulee vielä kerran varikolle. Nyt sijalla 6. Bottas on noussut jo sijalle kahdeksan, suomalaisten välissä Romain Grosjean.
Kierros 15/53: Bottaksella on heti vauhtia, nousee nopeasti Buttonin ja Sainzin ohi. Valtteri siis sijalla 10.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kierros 14/53: Bottas tulee ensimmäisenä kärkimiehistä varikolle. Nopea stoppi ja alle pehmeät kumit. Palaa radalle sijalla 12.
Kierros 13/53: Rosberg ajaa nyt kaikessa rauhassa pakoon muilta. Ero Vetteliin on yhdeksän sekuntia, Räikköseen reilut kymmenen ja Hamiltoniin jo lähes 14.
Kierros 12/53: Räikköselle sanotaan, että pian on edessä varikkostoppi. Häntä pyydetään kiristämään vauhtia.
Kierros 12/53: Hamilton raportoi, että takarenkaat alkavat jo lipsua. Aikojen perusteella myös Vettelin ja Räikkösen renkaiden pito alkaa olla mennyt.
Kierros 10/53: Nyt ei voi Bottas mitään, Hamilton tulee väkisin pääsuoralla ohi. Valtteri viidentenä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kierros 9/53: Nasrin kanssa kolaroinut Palmer joutuu keskeyttämään kisan.
Kierros 9/53: Hamiltonia rauhoitellaan jatkuvasti tiimiradiossa, hänelle vakuutetaan, että taktiikka saa hänet vielä kärkimies Rosbergin kantaan. Hamilton yrittää Bottaksesta ohi, mutta suomalainen pitää upeasti paikkansa.
Kierros 7/53: Rosberg ajaa kisan nopeimman kierroksen. Kärjen tilanne:
1. Rosberg
2. Vettel +2,8
3. Räikkönen +4,4
4. Bottas +7,1
5. Hamilton +8,0
Kierros 6/53: Räikköstä ohjeistetaan tiimiradiossa, että moottoria pitäisi saada jäähdytettyä. Räikkönen vastaa tiukasti, ettei halua hidastaa, ettei menetä imuapua edellämenevän Vettelin suhteen. Tiimi sanoo, että vain puolikas autonmitta riittäisi.
Kierros 6/53: Alussa vaurioita saanut Nasr keskeyttää kisan.
Kierros 6/53: Hamiltonia muistutetaan radiossa, että edessä ajavat ovat liikkeellä pehmeämmällä renkaalla, joten hätää ei vielä ole. Räikkönen puolestaan raportoi, että auto tärisee melko rajusti.
Kierros 5/53: Räikkönen on erittäin lähellä Vettelin kakkossijaa, mutta ohitusyrityksiä ei ole nähty.
Kierros 4/53: Bottas näyttää puolustusosaamistaan ja pitää avattavaa takasiipeä käyttävän Hamiltonin hienosti takanaan.
Kierros 3/53: Vettel jäänyt Rosbergista yli puolitoista sekuntia. Räikkönen on tallikaveristaan alle sekunnin päässä, eli avattava takasiipi voi auttaa suomalaista.
Kierros 3/53: Hamilton painostaa heti Bottasta rajusti. Ero on vain muutaman kymmenyksen.
Kierros 2/53: Jolyon Palmer ja Felipe Nasr todella tiukassa taistossa. Autot osuvat yhteen ja Nasrin takakumi räjähtää. Hänen kisansa on pilalla, mutta pääsee varikolle saakka.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kierros 2/53: Rosberg on ottanut reilun sekunnin eron Vetteliin. Hamilton puolestaan parantelee asemiaan ja nousee viidenneksi ohittamalla Ricciardon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kierros 1/53: Lewis Hamilton sai surkean lähdön, Rosberg nousee kärkeen. Vettel nousee toiseksi, Räikkönen kolmanneksi ja Bottas neljänneksi! Hamilton putoaa kuudenneksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kello 15.03: Startti tapahtuu! Räikkönen nousee kolmanneksi! Hamiltonilta surkea lähtö.
Kello 15.00: Autot lähtevät lämmittelykierrokselle!
Kello 14.57: Nico Rosberg on raportoinut tiimille, että harjoituslähdössä auto ei toiminut ihan niin kuin pitää.
Kello 14.53: F1i-sivuston toimittaja Chris Medland kertoo, että Fernando Alonson ruudun edessä seisonut varikkotyttö on pyörtynyt. McLarenin mekaanikot riensivät nopeasti hätiin.
Kello 14.51: Bottaksen auton ympärillä tehdään tiukasti töitä juuri ennen starttia.
Kello 14.47: Italian kansallislaulu on kajahtanut ja suihkukoneiden ylilento on nähty! Pian päräytetään koneet käyntiin.
Kello 14.44: Monzassa vietetään hiljainen hetki Italiassa tapahtuneen maanjäristyksen uhrien muistolle.
Kello 14.40: Rengastoimittaja Pirelli on sanonut, että superpehmeillä renkailla ei kannata ajaa yli 20 kierrosta. Pehmeälle seokselle elinikää annetaan 34 kierrosta ja keskikoville 39 kierrosta.
Kello 14.35: Hamiltonilla on iso etulyöntiasema, kuusi edellistä Monzan kisaa on voitettu paalupaikalta. Itse asiassa 2000-luvulla Monzassa on juhlittu voittoa vain kahdesti paalupaikan ulkopuolelta.
Kello 14.35: Kisan alkuun on 25 minuuttia. Ilman lämpötila tapahtumapaikalla on 29 astetta, radan pinnassa lämpöä on 38 astetta.
Kello 14.20: Räikkönen kuljettajien paraatissa Ferrari-faneille: Voin vain luvata, että annamme sata prosenttia, toivottavasti saamme annettua tifosoille hyvän kisan.
Kello 14.10: Uransa tähän kauteen päättävä Felipe Massa ja sapattivuodelle siirtyvä Jenson Button ottavat ilon irti ennen kisaa:
Kello 14.05: Williamsin apulaistallipäällikkö Claire Williams kehuu Bottaksen aika-ajosuoritusta MTV Sportille: "Hän sanoi radiossa, ettei olisi voinut saada autosta enempää irti. Hän pystyy todella tekemään tulosta aina näissä tilanteissa". Kilpailussa tavoite on kukistaa Force Indiat ja ottaa valmistajien MM-sarjan nelossija takaisin.
Kello 14.00: Michael Schumacher ei unohdu koskaan Italiassa:
Kello 14.00: Entinen Ferrari-kuski Felipe Massa ajaa viimeistä kertaa F1-kuskina Monzassa. Luonnollisesti häntä kunnioitetaan näkyvästi:
Kello 13.51: Manorin Esteban Oconin autoon on vaihdettu vaihdelaatikko. Hän sai sen vuoksi viiden lähtöruudun rangaistuksen, mutta se ei vaikuta mihinkään, sillä Ocon starttaa muutenkin viimeisestä ruudusta.
Kello 13.50: Monzan rata on sarjan nopein, yksi kierros on 5,793 kilometriä pitkä. Tänään ajetaan 53 kierrosta.
Kello 13.45: Monzan kisaan lähdetään kutkuttavista lähtökohdista. Kimi Räikkönen lähtee neljännestä ja Valtteri Bottas viidennestä lähtöruudusta. Suomalaisilla sekä kolmannesta ruudusta lähtevällä Sebastian Vettelillä on allaan superpehmeät renkaat. Eturivistä lähtevillä Lewis Hamiltonilla ja Nico Rosbergilla on pehmeät kumit, joten takaa-ajajilla on startissa iskun paikka, kun pitoa on enemmän.
Kello 13.45: Tervetuloa liveseurantaan!