Loistava kaksoisvoitto McLarenille

Erilaisissa pyörityksissä koko viikonlopun ajan paininut McLaren-Mercedes osoitti, että kilpailutilanteessa talli on edelleen täyttä rautaa. Loistava kaksoisvoitto, ensimmäinen kautta aikojen Monzassa, oli paras mahdollinen tapa vastata kaikkiin niihin epäilyihin ja syytöksiin, jonka kohteena talli on viime viikkojen aikana ollut.

Ei ollut mikään ihme, että tallin päällikkö Ron Denniskin vuodatti Lisa-vaimonsa olkapäätä vasten muutaman onnen kyyneleen kilpailun päätyttyä.

Fernando Alonson voitto nosti hänet kolmen pisteen päähän sarjaa johtavasta tallikaveristaan Lewis Hamiltonista ja on varmaa, että espanjalainen tulee tekemään kaikkensa saavuttaakseen ja ohittaakseen hänet ennen kuin kausi päättyy. Se olisi uskomattoman hieno suoritus mieheltä, joka vaihtoi Renaultilta McLarenille, talliin, joka ei viime kaudella onnistunut voittamaan yhtään kilpailua. Samalla Alonsosta tuli eniten (neljä) tällä kaudella voittoja saavuttanut kuljettaja.

Alonson hienon voiton lisäksi Hamilton ajoi myös vahvan kilpailun osoittaen taistelijan ominaisuuksiaan ohittaessaan varikkokäyntien yhteydessä edelleen ajaneen Kimi Räikkösen,kun matkaa maaliin oli 10 kierrosta. Nuori Hamilton on edelleen aivan yhtä vahva ehdokas maailmanmestariksi kuin kokenut Alonsokin.

Ferrarin kotikisa ei onnistunut tallin toivomalla tavalla. Massan kilpailu päättyi tekniseen vikaan jo 10 ajetun kierroksen jälkeen, eikä Kimi Räikkönenkään onnistunut horjuttamaan McLareneita, vaikka lähti kilpailuun yhden pysähdyksen taktiikalla. Maaliin Räikkönen ajoi kolmantena, joka oli parasta mihin hän tällä kerralla pystyi. Kun neljä osakilpailua on vielä ajamatta, näyttää vahvasti siltä, että tämä on loppuun asti McLarenin kausi.

Ensi torstaina FIA:n maailmanneuvosto kokoontuu päättämään vakoilujupakan kohtalon uusien esille tulleiden todistusaineistojen pohjalta. Silloin selviää lopullisesti, minkälaiset mahdollisuudet McLarenin kuljettajilla on taistella tämän kauden maailmanmestaruudesta. Monzassa nähdyn perusteella homma ei ainakaan ole kiinni tallin autojen ja kuljettajien kilpailukykyisyydestä.

Teksti: Erkki Mustakari 9.9.2007

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat