Lotuksen F1-talli julkisti nettisivuillaan analyysinsä siitä, mitä Monacon GP opetti tallille.
Pirellin superpehmeä rengasseos oli ensimmäistä kertaa tällä kaudella käytössä Monacossa, ja Kimi Räikkönen koki renkaiden suorituskyvyn putoamisen jätettyään renkaidenvaihtonsa liian myöhäiseen ajankohtaan sadekuuroa odottaessaan. Räikkösen kierrosajat hidastuivat muutaman kierroksen aikana kolmella sekunnilla.
– Kun niiden elinaika on käytetty, superpehmeä seos näyttää menevän pidemmälle kuin vain "putoaa alas kielekkeeltä", sillä se sukeltaa pää edellä sieltä, Lotus-talli kommentoi nettisivuillaan.
Toinenkaan rengasseos ei toiminut täydellisesti Räikkösen autossa.
– Pehmeä rengasseos osoittautui myös temperamenttiseksi liittolaiseksi, kun ruuhka ja radan jäähtyminen kisan myöhemmässä vaiheessa tekivät hankalaksi ylläpitää oikeaa lämpötilaa kumissa, Lotus totesi rengasvaikeuksista.
Talli kiitteli Räikkösen sisukasta taistelua katuradalla.
– Kimi osoitti taisteluhenkensä kiihkeässä kamppailussaan Michael Schumacherin kanssa kisan alkuvaiheissa. Kaikkiin kysymyksiin hänen motivaatiotasostaan ja voitonhalustaan on nyt varmasti vastattu, kun hän taisteli sinnikkäästi suomalaisen tasoon nähden vähäisestä pistemäärästä.
Räikkönen menetti torstain ensimmäisen harjoituksen, kun hänen autonsa ohjausta säädettiin paremmaksi.
– Suomalaisen vaikeudet läpi koko viikonlopun korostivat sitä, kuinka tärkeää on saada E20-auton ohjaus täsmälleen sellaiseksi kuin hän sen haluaa alleviivaten samalla sitä tosiasiaa, että jopa kokeneeseen entiseen maailmanmestariin voi vaikuttaa se, jos menettää ajoaikaa niin teknisellä radalla kuin Monacossa, Lotus taustoitti Räikkösen hankalaa viikonloppua.