Lotus-tallin kaudella 2013 menettämät tekniset avainhenkilöt olivat syy tallin vaisusti sujuneeseen viime kauteen, kertoo tallin rataoperaatioiden johtaja Alan Permane.
Lotus menetti vuonna 2013 teknisen johtajansa James Allisonin Ferrarille. Tallin aerodynamiikkavastaava Dirk de Beer ja kuljettaja Kimi Räikkönen seurasivat myöhemmin hänen perässään, kun taas tallipäällikkö Eric Boullier suuntasi alkuvuodesta 2014 McLarenille kilpailutoimenjohtajan tehtäviin.
Permane myöntää, että osaavan henkilökunnan kato kävi tallin suorituskyvylle kalliiksi viime kaudella.
- Meillä oli varsin myrskyisä viime talvi. Menetimme aika monta ihmistä, ja aero-osastomme jouduttiin rakentamaan pitkälti uudelleen. Sanon tämän kaikella kunnioituksella Nick Chesteriä (tallin uusi tekninen johtaja) kohtaan, mutta James oli täydellinen johtaja tallille, Permane kertoi Autosportille.
- Jamesin menettäminen oli kova isku. Menetimme Dirkin, pääaerodynaamikkomme. Menetimme CFD-johtajamme. He olivat kaikki osaavia ihmisiä. Kukaan ei ole korvaamaton, mutta vie aikaa saada työ uusien ihmisten kanssa sujumaan kitkatta, Permane jatkoi.
Permane kertoo, että tallin viime kaudella käyttämän E22-auton puutteet aerodynamiikassa tulivat selvästi esiin jo kauden alkuvaiheissa. Ensi kauden autoon viat on korjattu.
- Olemme jo nähneet tuulitunnelissa merkittävää edistymistä, joten olemme erittäin luottavaisia. Emme väitä lyövämme Mercedestä tai Red Bullia - he työllistävät lähes kaksinkertaisen määrän ihmisiä meihin verrattuna - mutta odotamme palaavamme säännöllisesti aika-ajon kolmanteen osioon ja palkintosijoille, Permane ennakoi.