Volkswagenin huippumalli Phaeton esiteltiin vuonna 2002, ja sitä kerettiin elinkaaren aikana päivittää neljä kertaa. Phaeton oli Volkswagen-konsernin pääjohtaja Ferdinand Piëchin lempilapsi ja auton suunnitteluun ja tuotantoon oli käytössä lähes rajattomat resurssit. Volkswagenin piti haastaa Phaetonin avulla etenkin Mercedeksen ja BMW:n luksusmalleja, mutta se ei koskaan päässyt kunnolla tavoitteeseensa lähinnä imagollisista syistä.
Phaetonin tuotanto loppui tämän vuoden alkupuolella. Seuraavan sukupolven oli alunperin kaavailtu tulevan markkinoille vuoden 2017 kesällä, mutta suunnitelmiin tuli muutos ja toinen sukupolvi on tulossa vasta vuosikymmenen vaihteen paikkeilla. Syynä viivytykseen on perinteisten polttomoottorien ja hybridivaihtoehtojen korvaaminen täyssähkötekniikalla. Tämän lisäksi auton olisi myös tarkoitus tuottaa rahaa yhtiölle ensimmäistä kertaa Phaetonin historiassa. Tähän saakka jokainen ulos rullannut auto on maksanut Volkswagenille itselleen kymmeniä tuhansia euroja.
Muotoilullisesti uusi Phaeton tullee noudattelemaan pääpiirteissään Passatin tyyliä. Pitkät ja suorat vaakalinjat luovat vankan vaikutelman, ja terävä hartialinja korostaa auton jämäkkyyttä. Sisätilojen suhteen Phaetonissa irroitellaan enemmän. Näkymää hallitsevat isot kosketusnäytöt ja monia toimintoja voidaan ohjata puheen lisäksi eleillä. Toisaalta nämä ovat vasta varhaisen vaiheen luonnoskuvia, ja Volkswagenin insinöörit tulevat varmasti vielä keksimään monia mielenkiintoisia uutuuksia muutaman vuoden aikana.