Luulitko Bemareita ja Mersuja rahasammoiksi? Älä luule enää! Suomessakin suosittu halpismerkki jättää ne tylysti varjoonsa

Bloombergin mukaan Dacian liikevoittoprosentti on parempi kuin Mercedes-Benzin tai BMW:n.

Renaultin halpa-automerkki, romanialainen Dacia, on autoteollisuuden menestystarina. Aiemmin Renaultilla kakkosmiehenä työskennellyt Carlos Tavares kuvaili Daciaa suoranaiseksi lypsylehmäksi. Tätä nykyä Tavares on PSA:n toimitusjohtaja.

Tilanne ei ole muuttunut Tavaresin ajoista. Vaikka Renault ei erikseen kerro Dacian lukuja, uutistoimisto Bloombergin keräämien analyytikkoarvioiden mukaan sen liikevoittoprosentti on kymmenen paremmalla puolella.

Bloombergin mukaan Dacia on tällä mittarilla tehokkaampi tuloskone kuin esimerkiksi Mercedes-Benz tai BMW. Mercedeksen valmistajan Daimlerin liikevoittoprosentti jäi viime vuonna alle seitsemän.

Dacia päihittää liikevoittoprosentillaan myös emomerkkinsä Renaultin noin kuuden prosentin marginaalin.

Siinä missä Dacian myynti kasvoi viime vuonna seitsemän prosenttia, Renault-merkki niiasi viisi prosenttia. Yhä jatkuvan alamäen vuoksi Renault antoi viime kuussa koko tätä vuotta koskevan tulosvaroituksen.

Molempien merkkien pienet SUV:t ovat kuitenkin käyneet hyvin kaupaksi: Renault Captur oli viime vuonna Euroopan myydyin luokassaan, kakkosena oli Dacia Duster.

Päästönormit kiristyvät

Autoverottomassa Länsi-Euroopassa Dacian halvin malli lähtee mukaan kaupasta noin 8 000 eurolla.

Dacian edullisuus perustuu kahteen asiaan: se käyttää Renaultin vanhempaa tekniikkaa, ja autot valmistetaan kustannuksiltaan edullisessa Romaniassa.

Vanhassa tekniikassa saattaa kuitenkin piillä ansa: eurooppalaisten päästönormien kiristyessä Daciaankin on alettava sovittaa uudempaa tekniikkaa. Se lisää kustannuksia, mikä puolestaan voi viedä pohjaa koko halpa-autobrändin ideasta.

Evercore ISIn analyytikko Arndt Ellinghorst on laskenut, että päästövähennykset maksavat Dacialle kahden seuraavan vuoden aikana 671 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaisi 1269 euron kustannusta yhtä valmistettua autoa kohti.

Vaikka Dacian mallien hiilidioksipäästöt ovat moneen kilpailijaan nähden korkeat, emomerkki Renault päihittää puhtaudellaan kilpailevat VW-konsernin ja PSA-konsernin merkit, kun tarkastellaan Euroopassa myytyjen autojen hiilidioksipäästöjen kokonaismääriä.

CO2-päästöissä valmistajakohtainen 95 gramman keskimääräinen päästöraja astuu voimaan vuonna 2021, joten sitä ennen Daciakin joutuu päivittämään tekniikkaansa perusteellisesti. Bloombergin lähteiden mukaan Dacialta onkin odotettavissa hybridikatumaasturi.

Lue myös:

    Uusimmat